fredag 29 augusti 2008

2004 Petite Rousse vs. 2003 Ojai Vernas Vineyard






Då var det dags för.....


Flight 2




Två Syrah viner från Kalifornien.

Glas 1

2004 Petite Rousse Clos Mimi, 219:-


Det här vinet var en favorit som Agne och jag hittade på Divines sortimentprovning för ett år sedan. Det finns lite rolig läsning som Gunnar spaltat upp på Divines hemsida. Bl a står det där att Tim och Mimi Spear startade sitt vineri 1996. Tim är helt hängiven druvan Syrah och gör viner från olika små vingårdar i Paso Robles och Santa Ynes. Hela vineriet är målat i olika nyanser av grönt enligt Feng Shui. Tim anser att detta gör att jästen arbetar maximalt. Tim kallmasserar sina druvor länge eftersom det ger tanniner som går längst ut på tungan. Han spelar klassisk musik för druvorna när de jäser. Chopin fungerar bäst tycker Tim. Tim Spears som är vinmakare följer "the witches almanac ( the lunar calender )", för att bestämma när han ska plocka druvorna. Han pressar alltid sina viner när månen blir större och aldrig när den blir mindre. Och med årgång 2004 har han tagit ytterligare ett steg och pressar vid fullmåne.

Ok....?? Låt oss se vad vi tycker om det.

Redan i doften är den tung på koncentrerad frukt som går åt hallon. Det är mycket starka drag åt reducerad hallonsås. Å jag gillar hallon. Det finns en lätt eldighet (14,5%) som hittar fram genom den kompakta frukten. Efter en tid i glaskupan kommer en stor blombukett fram i doften, med betoning på rosor. En lätt parfymerad ton hänger över vinet. Agne nämner en animalisk doft.





I munnen är det en väldigt koncentrerad frukt, tillsammans med starka inslag av reducerade hallon. Alkoholen försvinner bort i den massiva frukten. Eftersmaken är lång, tjock och kompakt eftersmak.

Det här är ett maxat och lite over-the-topp vin fyllt med hallon, och jag gillar det. Jag blev förälskad för ett år sen och kärleken håller i sig. Men... skulle det visa sig, nästa vin var så mycket bättre att det lutar åt skilsmässa och en ny kärlek som stavas Ojai har uppstått.





Glas 2


2003 Ojai Vernas Vineyard, 299:-


Jag provade Ojai Pinot Noir, iallafall en av dom, för inte så längesen. Den var storartad. Kan hans Syrah nå samma climax?


Doften har liknande assiosationer som förra vinet. Hallon, men här är det inte reducerat. Utan här är det mer förfinad vildhallon som gäller. Visst är doften massiv och kompakt. Förförisk är det bästa jag kommer på. En och annan jordgubbe hoppar upp också. Efter sin tid i glaset, letar sig lite underbara gula frukter fram och härlig smörkola. En svag nyans av tobak finns där i bakgrunden. This is magic. Underbart med ett vin som växlar och bara ger mer och mer under resten av kvällen.


Smaken är hög koncentrerad. Väldigt fruktigt. Förföriskt. Mättad. Extremt läcker. Generös. Wow, wow. Här samsas alla vildhallon, körsbär, torkade frukter och tobak i en sinnerlig symfoni.
Tanninerna är tydliga men snygga. Finishen är väldigt lång och kräver en klunk till. Visst är även det här en fruktbomb, men en väldigt snygg sådan. Det finns en lätt eldighet som inte alls stör vinet, men då har det en nivå på 15,5%. Vi pratar Amarone-nivå. Men det är så kompakt frukt att det nästan inte känns.


Återigen ett vin till Årstbästalistan och det är 2:a vinet från Ojai. Här är en producent som jag defenetivt ska köpa mer av. Är väldigt nyfiken på hans Grenache. Men snart har man väl inte råd att köpa dessa viner som ständigt får högre och högre poäng i pressen. Det här vinet var förövrigt kvällens favorit hos alla.




De söta vinerna vi provade kommer snart....

9 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Vad kul att ni provat dessa bägge. Själv köpte jag 2003 Petite Rousse i december 2004 och haft nöjet att följa dess utveckling minst en gång per år sedan dess. Senaste gången var i maj i år. Då var det fortfarande väldigt spännande men kanske att lite av frukten gett vika för lite tyngre toner av fat och alkohol (tror den är uppåt 16% för 2003an). Spar om ni har kvar och följ utvecklingen.

Tyvärr köpte jag aldrig några 2003 Vernas Syrah men har provat den vid tre tillfällen. Ett riktigt läckert och yppigt vin. Själv förstår jag inte varför Parker är så lågt i betyg. Jag tycker detta är ett 94/95 poängsvin. Doften är vansinnigt fin och smaken syltig och ren på samma gång. Ett väldigt gott och trevligt vin! Provade den vid ett tillfälle mot 2004 Vernas Estate från Melville som äger vingården. Den var chanslös mot Ojai!

Micke sa...

Tack för kommentaren, mina vinare. Jo jag en av tre flaskor kvar av Petite Rousse. Så den ska jag absolut spara. Jag vet inte hur det är med tunnlar vad gäller fruktiga Napa-syrah, om det är som Rhone-syrah.
Jag vet inte vad Parker gav för poäng på Ojai´s Syrah. På cellartracker har den fått runt 91, men jag lägger mig på din nivå, 94/95.

Mina Vinare sa...

Han har gett 2003 Ojai Vernas Syrah 89 poäng i augusti 2006. Helt obegripligt. Förvisso bedömde han den redan i juni 2005 första gången och då satte han 92 poäng. Något måste ha hänt med hans flaska som inte vi upplevt!

Tror inte de går in i någon tunnel – fast jag vet inte. Den äldsta jag följt är en 2001 Melville Estate Syrah som direkt vid inköp var kalas god men sedan faktiskt rätt snabbt blev lite knuten men nu är riktigt god och snygg i strukturen igen. Kan var ett undantag eller så går vissa in i Tunneln. Provade en 2000 Ojai Melville Syrah för ett par år sedan och den var då märkligt outvecklad och stram. Kanske ändå?

Micke sa...

Tack för informationen. Jag sparar och följer utvecklingen. Har två Ojai syrah kvar. Jag längtar redan...
Lite ros... du har en riktigt snygg blogg. Jättebra bilder. Keep up the good work.

Mina Vinare sa...

Ångrar verkligen att jag aldrig köpte några Vernas. Kom aldrig loss och sedan var de plötsligt slut. Jag har alltid gillat Ojai´s Syrah viner. Har aldrig provat någon Pinot från Ojai men förstår när jag läser din beskrivning av 2005 Santa Barbara Pinot Noir att det är lite samma toner som i Syrahvinerna. Måste nog prova någon gång. Jag köper ibland vin hos Bergman Vin-Import i Danmark (http://www.bergmanvin.dk) och han har mycket bra Amerikanska viner – även Ojai. Priserna är ofta betydligt mycket lägre än i Sverige. Hur mycket jag än gillar Divine så är priserna onödigt höga ibland – kan ju vara svenska prismodellen med statligt monopol – fast jag undrar jag!

Kul att läsa om 2004 Volnay 1er Cru Clos des 60 Ouvrèes. Den har länge varit en favorit de årgångar jag provat. Har hittills aldrig köpt den själv men ofta fått den på provningar. Fast 2005an köpte jag ett par av till mig själv. Har en vinprovarkompis som inte tror jag kommer att kunna hålla fingrarna i styr, så det har blivit lite av prestige att inte öppna en flaska. Han är riktigt Bourgognefeak och hävdar de ska ha minst 10-15 år innan man får röra dem.

Tack för Ros. Jag tycker själv att din sida är väldigt kul. En av få som provar viner som inte faller inom standardmallen. Behövs lite friska nya intryck och inte bara en massa uttjatade standardviner och producenter.

Anonym sa...

Gillar Divines viner väldigt mycket och tror det är den sve importören jag köpt mest viner av tills jag började jämföra priserna på deras viner mot andra och tex vad andra importörer tagit ut för priser. När divine tagit över en annans importörs viner i sve har priset direkt ökat, konstigt.? Börjat kolla runt lite och divine tar väldiga överpriser på sina viner, dom skulle kunna sänka priset med 25% och ändå kunna stoppa en stor del i fickan, priserna på visa viner är närmast skamliga. Kollar man lite i danmark tex och räknar bort skatt och omvandlar valuta så blir man nästan förbannad, det är fan rån. så jag har faktiskt slutat köpa viner från dom av bara principen. visst dom har väldigt nischade viner från ibland små producenter men det går endå inte att motivera priserna på vissa viner, ojais "standard" pino kan man få för tror det var under 200 sve kronor i danmark tror den kostade 340kr på boa, det är fan ett rån. Kan ibland även vid årg byte på viner höja priset med 25%, fast producenten inte höjt en krona (har kollat upp med producenten). Tror dock det är många som börjat upptäcka det. Gillar dock deras viner mycket och tror nog dom har flest viner som faller mig på läppen. Gillar själv ojai viner mycket och har själv ställt flera mot melvilles respektive som dock alltid fått spö av ojai. sen när dom kostar 170 pix i dan ja då är dom då inte direkt prisvärda längre. Mycket trevlig blogg förresten

Micke sa...

Divine´s prissättning har jag själv ingen koll på. Men det låter ju trist om dom ska ta ut överpriser. Dock måste jag erkänna att just den här Syrah av Ojai tyckte jag var väldigt prisvärd. 299:-. Om jag skulle tex jämföra med en del Bordeauxer eller Amarone för den delen, så är Ojai mycket mer vin för mig. Men allt handlar väl om personlig smak och tillfälle.
Tack för inlägget och berömmet. Det värmer.

Vintresserad sa...

Trevlig blogg och ett nytt bokmärke :-) En fråga; har du provat Vernas Syrah mot Ojai Melville Syrah eller Bien Nacido Syrah?

Micke sa...

Tackar Vintresserad,
Din blogg är riktigt bra den me´.
Nej, jag har bara provat Vernas, tyvärr. Men jag ska defenetivt hålla koll på Divine´s nyhetsbrev om Ojai´s viner dyker upp där. Har du själv provat några viner av Ojai?