torsdag 6 december 2012

1999 Chateau Montus Cuvee Prestige

Nyhet i december släppet. Den här var jag extra nyfiken på. Har alltid gillar Brumont's viner, och kan man få ett tillfälle att skippa tio år i källarn, så är ju det lockande. Tannat är ju som bekant ett tuff liten rackare till druva. Det har sagts att dess frukt fått kapitulera innan ens tanninerna börjat rundats av.

Vinet har en skön doft som jag faller för direkt. Det känns lite skönt skitigt med sin stallbacke, gödsel, höstskog och sina animaliska drag. Här finns också läder, korinter och stram mörk frukt.
I munnen är vinet stramt och nyanserat. Tanninerna är tydligt närvarande och skriker efter en fet och gräddig sparringspartner. Syran är bra och gör vinet fräscht. Tonerna går åt mörkröd frukt och fat, läder, cigarr, korint, anis och ceder. Avslutet är långt, torrt, strävt och riktigt gott.

Ett vin helt i min stil. Jag är glad att fått prova det. Min gode vän Patrik har en imponerade samling Montus. Undrar när det vankas en vertikalprovning? ;-)



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Micke

Kan man nå dig här? Jag skulle behöva komma i kontakt med dig angående appen Svenska Vinbloggar. Du når mig på info@mbapps.se

Mvh
Martin Brodin

Anonym sa...

Hej Micke!
Jag också skulle vilja kontakta dig.
Mitt namn är Eduardo.
Jag representerar här i Sverige ett innovativt projekt som heter Passione Italiana som jag skulle gärna vilja presentera för dig.
Nå mig på e.gomez@passioneitaliana.com så berättar jag mer!
Mvh