tisdag 5 oktober 2010

Vinkväll med O.O-gänget

Det var länge sen sist vi träffades. Den här gången fick vi husera hos Patrik som införskaffat ett nytt radhus, tillsammans med den nu mera frun. Tyvärr kunde inte Stephan vara med pg a någon kusinträff. Vi får hitta på något eget inom kort Stephan. Agne höll i vinupplägget. Kvällens fem viner höll ovanligt hög kvalitét rakt igenom. Ett par andra flaskor plockades fram av skiftande kvalitét. Det var även Patrik som stod för käket. Det var succé med ett norrländst husmans tema. Till förrätt serverades lättrökt renstek på husåknäcke med pepparrotskräm och en mustig svampsoppa av höstkantareller och svart trumpetsvamp, toppat med tryffelcremé. Varmrätten var en stor hög souvas förädlat till renskav och potatismos med rönnbärsgelé. Efterrätten hjortron och passionfrukt i smält choklad och moscovadosocker toppat med mandelhack. Allt var mycket gott och vi åt med glupsk aptit.



VIN 1

DOFT
Läcker mörk frukt med till en början fylld av bondgård. Fyll på med björnbär, svarta vinbär och en hel del salmiak. Efter en tid i karaffen kommer mer druvtypiska gröna toner, som t ex kvisttomat och paprika.
SMAK
Fyllig och kraftfull smak. Mörk generös frukt fylld med björnbär och svarta vinbär. Även här lite gröna toner och igenkännande ekfat. Pigg syra och kännbara tanniner.

2005 Close de l´Echo Crescendo, Couly-Dutheil, Chinon, Frankrike.
SB 94071
Pris 399:-

Ett väldigt gott vin och då vet dom flesta att jag har svårt för cabernet franc. När det här vinet kom i våras var jag på väg att köpa det, det skulle jag ha gjort. Bra vin.


VIN 2

DOFT
Först en jordig nyans. Även tydlig ton av tallbarr och kåda. Efter ett tag mer brända toner som går mer åt mogna söta russin och solbrända jordgubbar. Lägg på lite örter på det.
SMAK
Även här är det först en känsla av tallskog. Frukten är viskös och känns solvarm. En hel del jordgubb och örter. Tanninerna finns där men är inte framträdande. Avslutet är fylld med söta hallon och kola.

2005 NeroBufaleffj, Gulfi, Sicilien, Italien.
SB 95615
Pris 299:-

Det var längsedan jag drack en Nero d´Avola och varför? När det smakar så här bra. Även den här producenten har jag haft ögonen på tidigare och haft funderingar på att köpa. Det kan mycket väl bli så i framtiden.


VIN 3

DOFT
Häftig och annorlunda doft med en ton av tång, multnad och havsvattenstänk. Mörk frukt med plommon och blåbär. Lite brända toner med en touch av anis. Mineraler och även en kärnig doft.
SMAK
Stor, fruktig doft. Fylld av blåbär, vanilj och plommon. Lite brända toner och den där känslan av mineraler från järn och blod. Torra fina och tydliga tanniner, samt ett lite eldigt avslut.

2005 Bem bi Bre, Dominio de Tares, Bierzo, Spanien.
SB 95857
Pris 299:-

Det är riktigt roligt att få upptäcka nya sidor av Spanien. Mencia druvan är ett sånt bra exempel. Det här vinet är riktigt bra och förödande gott. Helt i min smak. Vi har provat vinet tidigare, läs mer om det här.



VIN 4

DOFT
Stor superläcker doft. Lager på lager med frukt. Dyr djup frukt. Först går det åt disktrasa och lite amoniak. Sen växlar det till röda söta bär som t ex hallon, jordgubb och smultron. Därefter ändrar det sig igen och visar upp massor av gula frukter, främst mango. Även orientaliskt te och parfym. Klart kvällen bästa!!
SMAK
Viskös och kompakt. Fruktsöt med både mörka och röda bär. Vanilj. Superläcker, äkta och ren frukt. Gula frukter, mango, nektarin och även lite papaya. Lite karamell och parfym får avsluta en lång eftersmak.

2005 White Hawk Syrah, Ojai, Santa Barbara County, USA.
SB 94109
Pris 349:-

Wow, så bra det är det här vinet. Det var ett tag sen nu sist jag bekanta mig med Ojai. Adam Tolmach gör väldigt bra viner som jag faller pladask för. Ioförsig har jag provat 04:an av White Hawk och blev faktiskt besviken. Den var mycket mer spretig och hade en alkohol som var väldigt tydlig, samt inga gula frukter som jag går i spinn på. Läs mer om det smakprovet här. Nu har jag en 04:a kvar i garderoben, hoppas den utvecklas åt det här hållet.




VIN 5

DOFT
Först lite eucalyptus och mint, likt en aussie? Sen en lustig doft av tvål och doftljus. Efter ytterligare en stund i karaffen så kommer en mer port-aktig nyans av russin och fikon. Toppa med lite karamell.
SMAK
Fyllig och rejält fruktsöt. Tuff, ung och sträv. Mörk mörk frukt. Russin och choklad. Långt gott avslut.

2005 Poeria, Jorge Manuel Nobre Moreira, Douro, Portugal.
SB 96213
Pris 279:-

Okänt vin för mig, men likförbannat väldigt gott. Måhända att port lyser igen, men va gör det?



Och så ett par bonusviner. Det första har släpat med mig.

DOFT
Stor doft med en hel del svarta vinbär. Väldigt fruktig och med en känsla av sälta.
SMAK
Går inte att beskriva. Fruktansvärd att dricka. Det börjar rätt ok, men slutar med en rejäl skopa salt och en smak av avlopp och kloak. Fy!!

2005 Jadis, Domaine Leon Barral, Faugères, Frankrike.
SB 94481 (2007)
Pris 199:-

Jag kommer aldig att köpa Barral´s viner igen. Det här går bara inte att dricka, det var likadant sist. Enda gången jag vaskat ett vin.


Nästa vin bjöd Patrik på.
DOFT
Bordeaux-lik med blyerts. Mineraler. Järn. Läcker röd frukt. Syrliga vildhallon. En liten jordig doft på det.
SMAK
Lite lättare än de tidigare vinerna. Fräsch medelfyllig frukt. Väldigt mineral-lik fylld med stram röd frukt. Toppad med lite vanilj. Läskande god.

2007 Costers del Gravet, Capcanes, Montsant, Spanien.
Pris 139:-

4 kommentarer:

Anonym sa...

Såhär skrev jag i ett inlägg till FV angående Jadis 2005 i våras. "Jag öppnade en Jadis 2005 för några veckor sen. Den var inte bra! Den hade en bismak av något jag aldrig känt förut. Lite som "stoppochväx" (om det är någon som använt för att sluta bita på naglar). Bittert och med en obeskrivligt äcklig eftersmak som satt kvar länge i munnen. Provade lufta bort det men det blev bara värre. Konstigt nog var lukten helt opåverkad. Vad är detta??"

När jag läser ditt inlägg så är det säkert samma defekt, men vad är detta för typ av defekt, det skulle vara kul att veta. Vad tror du? Hälsn. T

Micke sa...

Hej T
Det låter som vi fått likadan upplevelse. Fruktansvärt. Jag har faktiskt ingen aning om vad det beror på. Om det nu är en "defekt"? Kanske någon annan som läser det här kan hjälpa oss med en förklaring. Någon annan som upplevt det samma?
VH

Åsa sa...

Och kusinträffen var på min sida. Kan för övrigt nämna att Stephan numera är känd som Disco-Hitler i släkten...och vi gick till sängs 3 nånting :-)

Micke sa...

Hej Åsa
Oj oj,det var väl inte Stephan som var Dj? Vi vet vad han brukar spela på vinprovningarna ;)
Hälsa.