lördag 2 oktober 2010

2007 Pieve dei Monaci Syrah



Du är spännande att se hur ens egna smaker förändras. Från att i början av mitt vinintresse ville ha bombastiska viner med mycket av all, för att sen bli förälskad i dom italienska vinerna, att sen trötta på dom italienska vinerna och älska pinot noir från Kalifornien. För att nu igen längta till Italiens pigga syra. Självklart gillar jag ett välgjort och gott vin närsomhelst, men jag kan se tillbaka på mina inköp till källaren hur turerna har gått. Det sägs ju att vi hamnar till slut i Bourgogne iallafall och det kan jag mycket väl hålla med om.


Men just nu är jag i ett rus kring Italien ( kan det ha med toskana-resan nyligen? Jag tror det började redan innan sommaren faktiskt).



Doften är rätt läcker med lite chokladtoner och mörk frukt, så som plommon. Modern och murrig doft. Vanilj från tydliga ekfat. God söt-lakrits och lite spännande brandrök.


I munnen återfinns massor med syrliga svarta körsbär, men också en del syrliga hallon. Ekfaten med vaniljen kommer igen från doften och det gör även söt-lakritsen. Vinet upplevs stramt och fräscht med lite kärnig frukt.


Ett ok vin, där vinets doft är dess vinnare.


SB: 94480

SEK 113:-

Inga kommentarer: