torsdag 25 augusti 2011

2009 Occhipinti SP68



Jaha, nu har jag rättat in mig i ledet av Danmarkshandlande. Lite spännande är det förstås. När min gode vän Herren ringde och frågade om jag ville köpa lite vin när han ändå var där nere. - Absolut, plocka ihop en blandlåda efter eget tycke och smak, sa jag. Visst var det lite julafton när jag fick hem min låda och det dröjde inte länge förrän korken åkte ur första vinet.


Jag gör det enkelt för mig och länkar till Finare Vinare som gör en härlig presentation av vinet. Även Billigt Vin har gjort en mycket bra presentation.


Efter att ha läst FV beskrivning av vinet jämför jag mina egna, och finner att det skiljer sig rejält. Hur som helst så är vi i alla fall överrens om en sak, det är en härligt vin. Så här låter mina anteckningar......

Doften är stor på italienska körsbär och där kan skönjas en liten del jordgubbe också. En liten liten svag bris av blandade örter, men även en del nagellack och faktiskt lite mineraler. I munnen flödar en härlig röd syrlig frukt i en torr och rätt så stram stil. Till en början upplever jag tydliga fina tanniner, men efterhand mattas dessa ner och kvar blir ett läskande vin. Surkörsbär registrerar jag, det låter negativt men är egentligen precis så bra som det ska vara, en uppfriskande känsla av syrliga körsbär. Åter igen hittar jag en förnimmelse av örter och någon timme senare skriver jag ner apelsinsyror. Avslutet har en viss beska i sig, kanske även lite körsbärskärnor och trot om du vill lite earl grey.


Det här är som sagt ett gott vin. Inte stort, men läskande lätt och det satt som en smäck till en bit Tomme de Savoie.


7 kommentarer:

Herren sa...

Kul att läsa din anteckningar, jag kunde inte hålla mig så även vi drog korken ur en flaska SP68 till kvällens middag. Återkommer med noteringar, men kan redan nu säga att det gick hem här hos oss, tycke uppstod vi första sniffen!

Ingvar Johansson sa...

Bra att ha vänner med så god smak... Visst är SP68 ett förtjusande vin. Blev det något annat Anna Occhipintis viner i lådan ?

Micke sa...

Min herre, roligt att höra.Till M:s fantastiska arbete i köket kommer det säkert att sitta perfekt. Jag väntar på en rapport.
Ingvar, du har så rätt. Här gäller det att vårda vänskapen :-) I lådan fanns även hennes SP68 Bianco. Den lever farligt här hemma och lär nog sätta livet till snart. :-)
VH

Micke sa...

Ingvar, jag hittade ett till vin från Occhipinti. Jag tror det är lite mer prestige i det vinet, och det står bara Il Frappato under namnet. :-)

Ingvar Johansson sa...

Jag provade precis (nej inte till frukost) 2005 Il Frappato. Korken smulades sönder vid öppnandet och det var vinäger i flaskan. Förra gången jag provade var det riktigt bra. Ska bli spännande att höra vad du tycker om det vita, jag visste faktiskt inte att hon gjorde ett vitt, eller är det ett orangt vin ? Vet du vilka druvor ?

Herren sa...

Enl. Fabio på Cibi e Vini så detta hennes första årgång av det vita vinet. Druvorna skall vara Albanello och Muscato di Alessandria. Jag har inte hunnit prova än så jag vet inte vilken stil det har eller vad som är att vänta. Grisen i säcken..

Micke sa...

Tack Herren för infon. Det kan nog inte hålla fingrarna borta så länge till...;-)