måndag 9 februari 2009

Triss i Bierzo och Montsant

Så var det äntligen dags att träffa grabbarna igen i vingänget. Då Joakim köpt hus utanför Falkenberg var vi inte sämre än att vi tog oss dit för att husera och dinera. Efter husesyn och lite laxsnittar med källarkall pilsner gjorde vi oss iordning inför kvällens drabbning. Stephan som hade vinansvaret denna kväll hade dekanterat vinerna en dryga timme. Agne och jag var fulla med självförtroende och sa skrytsamt att det här kommer vi plocka. Stephan har ett skevt flin i ansiktet som skulle kunna tolkas som ett hånflin. Vi sätter oss till bords med sex glas var framför oss, som är till en tredjedel uppfyllda av en röd dryck.



I glas nummer ett hittar jag en doft med grön paprika och en blandad skogsbärslåda. Vinet har en tydlig fruktig ton i doften och vi nämner lakrits också. Smaken är eldig och bär på samma toner som doften. Grön paprika, skogsbär och lakrits. Smaken känns något vattnig och lite tunn kanske.



Svaret är 2006 Luna Beberide. Vinet är från Bierzo i nordvästra Spanien. Druvan är Mencia. Vinet kostar endast 79:- och ligger i ordinarie sortiment. Första gången som jag provar Mencia och just i det här fallet inget som jag springer benen av mig för.

I andra glaset fångar vi upp en tydlig fatkaraktär. Frukten doftar mörk och lite mer mullig än i det förra glaset. En lätt blommighet lägger sig under eken. Smaken är fylld med fat och mörk frukt. Känns kryddigare än första glaset. Här är även smaken bättre utfylld och mer pang på. Avslutet är silkigt och gott. Jag tycker mig hitta likheter med La Spinettas Ca di Pian Barbera. Den här var god.


Svaret är en 2006 Losada, också från Bierzo och med druvan Mencia. Priset 128:-. Den här gillade jag betydligt mer än glas nr. 1. Tyvärr tappade den under kvällen. Den där första charmsmällen försvannefter ett par timmar.


I glas nr. 3 möts jag av ett härligt charmtroll. Sötfruktig doft knökfylld med gräddkola och vanilj. En hel del hallon och en viss elegans flörtar med mig. Smaken är något sträv men bjuder på sin godispåse från doften. Här är allt, gräddkola, vanilj, hallon, örter, lakrits och lite fat. Mums, det här smakabra.


Svaret: 2005 Gotin del Risc Essencia, den tredje och sista från Bierzo och druvan Mencia. Att priset bara ligger på 139:- och finns i ordinarie sortiment gör inte saken sämre. Jag var helt säker på att det här var en fransk grenache. Men det var ju fel, som vanligt. Stephan hade svårt att charmas av allt det söta, jag ska försöka få tag i en flaska ganska snart för att se om min uppfattning håller.

Nu på den fjärde. Här doftar det mer bordeauxlikt. Fin cederton och lite svartvinbär, men doften går även åt en mer röd och söt fruktiga hållet. Här är smaken mer åt det strama hållet. Frukten känns sval och eldig. Ceder och svarta vinbär sitter gott i gommen. Tanninerna är tydliga och avslutet eldigt.
Svar: 2005 Ètim Old Vines Grenache, från Montsant runt Priorat i Spanien. Som det står i namnet innehåller flaskan Grenache och priset ligger på 111:-. Jag charmas inte av dess grenache som jag annars så lätt blir förförd av. Men bortsett från en liten för stark eldighet så är den god.
I nummer 5 slås jag av en grönsaksdoft, men den tappar jag ganska omgående. I anteckningarna står det också mörk frukt, lakrits och fat. Smaken är kraftig och stram. Fylld med lakrits, mörk frukt, körsbärskärnor och fat. Strävheten är väl avhängd. Avslutet lämnar ett riktigt gott avtryck. Mmm, det här smakabra.
Facit: 2005 Castell de Falset, Montsant, 149:-. En blend på Grenache, Carignan och Cabernet Sauvignon. Det här blev snabbt en av favoriterna den här kvällen.
I sista och det sjätte glaset finner vi en svag aceton doft. Inget negativt utan bara god. En hel del körsbär och annan röd frukt trängs i glaset. Det här känns härligt nyanserat. Smaken bär på en stram frukt. Finfin ceder och kanske en hel del mineraler. Körsbär och så klart en hel del lakrits. Vinet är fruktigt och riktigt gott. Det vin som håller allra längst i glaset under kvällen. Eftersmaken är lång och väldigt god.
Svaret blir, 2003 Cabrida, ifrån Montsant och är helt uppbyggd på Garnacha ( Grenache ). 290:- flaskan. Ett välbyggt vin. Mer kraft än elegans, men ändå balanserad. Vinet växte i glaset under hela kvällen. Riktigt gott.


När så alla sex är provade är det bara och konstatera att jag var lost som vanligt. Min erfarenhet på Spanska viner är knapphändig, så det efter det här har jag fått upp ögonen för Spanien. Spännande med dessa "nya" distrikt och dess lokala druvsorter. Härmed lovar jag mig själv att prova mer av dessa.
Nu blir vi serverad en underbar tre rätters meny, som lägger sig perfekt i alla hörn av magen. Under resten av kvällen öppnas det fler goda viner, men samtalen är så roande och givande att få anteckningar förs. Det är sannerligen en skara underbara killar som jag har förmånen att känna. Tack för denna helg. Jag längtar redan till i maj.

2006 Maison Johanés Boubeé Sauternes



2005 Cá di Pian, La Spinetta


2005 Château Du Cournean, Margaux


Kvällens uppställning.


Jockes källare börjar ta form.



4 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Hej Micke!

Long time no speak. Jag köpte Cabrida årgång 2001 för ett antal år sedan och var lagom imponerad. Provade om en flaska för någon vecka sedan som plötsligt mognat till ett helt annat vin. Mycket gott och elegant med en närmast Pinot Noir lik struktur. Köp gärna någon 2003a och låt den ligga några år så får du kanske en helt annan upplevelse.

Ha det bra!

/ MV

Micke sa...

Hej Mina Vinare.
Tack för tipset. Jag tar det i beaktning. Låter lovande med en sådan elegans och struktur. Kul med spansk grenache som för mig upplevdes helt annorlunda än rhone-grenache, som varit det vanligaste för mig.
Sköt om dig
//Micke

Anonym sa...

Hej Mr VinBloggare.Vilka trevliga viner det blev i helgen.Tack för en kväll i återhållsamhetens tecken.

Micke sa...

Hahaha
Tack själv. Ja, det var lite snålt ;). Men vi gör ju om det snart igen.
Hare