söndag 17 augusti 2008

1998 Vaio Armaron Amarone




Den här amaronen köpte jag och Agne för 5 år sen. Vi tyckte att det var dags nu, när den vuxit upp till en mogen 10-åring. Så här skriver Henrik Ungerth i sin bok "Amarone-Svart guld från Verona" om vinet: Serego Alighieri är den sista ättlingen i rakt nedstigande led till poeten Dante. Sedan 1353 har det tillverkats vin på denna vingård! Kraft och elegans brukar vara motsatta komponenter bland många viner. Men inte hos detta välbalanserade vin. Ett fantastiskt vin som är en av de absolut bästa Amarone som finns. 96 poäng. Årgången 1998 får 4 av 5 i betyg och beskrivs som enastående.

När Agne och jag köpte vinet sept 2003, så betalade vi 329:-. Nu finns 03:orna på hyllorna och dom står i 359:-. 2003 var ju året med värmeböljan, så dessa ska då vara mer snabbmognande.




Doften! Hade jag fått det här i en blindprovning, så hade jag självsäkert sagt portvin! Det är en helt otrolig portvinston på doften. Stor, tung och kompakt fyller den glaskupan. Söt och tydlig på mörka körsbär. Bigaråer. Russin. Mörk choklad utan bitterhet. Det tar aldrig slut. Hela kvällen står sig doften stor. Wow!!



Smaken! Smaken är stor och fyllig. Den tar kontroll över hela min mun. Rund och sammetslen. Absolut noll bitter på avslutet, ingen knorr som jag tycker kan vara vanligt på en del unga amarone. Tanniner lyser med sin frånvaro. Alkoholen är på 15,5% men känns inte, de är totalt inbakade i den mogna frukten. Paletten går åt söta, mörka körsbär, choklad och mogna fikon! Wow!!!!



Vi hade dukat fram lite ost och salami som tilltugg till vinet. Men det var direkt onödigt. Hela vinet var en dessert i sig. Jag läser mina anteckningar och noterar sist - Mäktigt dessert vin! Den enorma associationen till portvin gör att jag tänker mig en chokladdessert till eller någon god grönmögelost kanske. Hursomhelst så platsar detta vin in på min årsbästa-lista för 2008.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också en sådan här i källaren. Kanske dags att ta prova den framåt sommaren!
Niklas

Micke sa...

Hej Niklas
Grattis! Jag tyckte den var fantastisk och unik. Men vill du inte öppna den ännu så är jag övertygad att den klarar flera år till i källarn.

Mvh//Micke