onsdag 27 augusti 2008

2000 Barolo vs. 2004 Volnay 1-er Cru





Äntligen dags för en liten provning av seriösa viner. Jag bjuder hem Agne, Stephan och Patrik. Tanken har jag haft rätt länge. Prova två viner mot varandra, head-to-head, och däremellan äta gott. Det blev två flighter plus ett par söta viner. Hela kvällen var otroligt trevlig. En succé i mina ögon. Jag hoppas vi kan göra något liknande igen, kanske i vår?




Maten blev mycket uppskattad. Det är så sjukt kul att planera och genomför nåt sånt här. Till första rätt bjöd jag på en ost-assiette. Ja, jag vet, kanske lite konstigt att börja med ost, men jag kände för det. Tallriken bestod av Brillant-Savarin, Brie de Meaux, Gruyere, Tryffelpecorino, Cecina de Leon, Spansk fikontårta och tre sorters marmelader. Allt smakabra!



Nästa rätt bjöd Stephan på. Han hade bakat en egen anklevermousse som han serverade med en äppel/cider-kompott samt rostade nötter. En klase egen odlad vindruvor fick följa med som en sista touch. Det här var en riktig fullträff i smakkombination!



Varmrätten bestod av hängmörad entrecôte med rödvinssås och wokade grönsaker tillsammans med de Puy-linser. Till slut blev det en efterrätt av tonkaböns-pannacotta med passionsfruktssås. Hoppas alla var mer än nöjda, det var iallafall jag.




Flight 1


Mogen barolo, smakar det som bourgogne?



Glas 1


2004 Volnay 1 er Cru Monopole Clos des 60 Ouvrèes, 469:-




En bourgogne som jag köpte 15/1 2007. Producenten Domaine de la Pousse kan jag inte så mycket om. Men distriktet Volnay ska enligt Mikael Mölstad kalls för Bourgognes drottning. Härifrån kommer "feminina" viner med typisk doft av röda frukter. 2004 var inte heller ett lätt år, men så här tyckte jag:



Doften är klockren druvtypisk för Pinot Noir. Den mest underbara doft av jordgubbar. En näve nötter och en mjölchoklad. Blir det en Marabou Schweizernöt? Doften är helt klart makalös. Tillockmed Agne som annars gillar "macho"-viner lät lite salig över vinets doft.





I munnen har vinet en bra kropp. Fransk frisk syra. Riktigt snygga tanniner. Strawberries!Strawberries! For days, skulle nog Gary V. ha sagt. Här finns dom där underbara jordgubbarna. Avslutet är långt och gott. Visst är vinet gott, men 469 spänn? Nja, jag köper det nog inte igen.







Glas 2




2000 Barolo Arione, 254:-




Ett vin som jag köpte för fyra år sedan. En ganska snabbmognande barolo som visade upp en mycket vacker färg. Årgång 2000 beskrivs som outstanding.



Doften är mogen och har en liten ton av nagellack tycker jag. Annars är det mest körsbär som kommer fram. En ganska eldig ton ligger över doften.


I munnen har vinet kvar sin frukt trots sin mognad. Smaken har en begynnande mognad. Rätt tuffa tanniner finns kvar. Mitten är tyvärr litet tunn eller vattnig. Finishen är torr och lång med inslag av körsbärskärnor.





Att jämföra dessa gjorde att vi hittade tydliga olikheter. Barolon var den största besvikelsen. Kanske en för klen producent. Den är ju ganska billig för att vara en Barolo.









Flight 2 kommer senare..........

Inga kommentarer: