lördag 15 mars 2008

2006 Cline Zinfandel





I en längre tid har jag varit sugen på Zinfandel. Så nu gjorde jag slag i saken. Det fick bli en vardags-zin, annars är djupt förälskad i kraftfulla zins från Ridge, Seghesio och Turley m.m. Men det var det tomt på i källarn, det måste införskaffas vid eventuellt nyhetsutsläpp.



Cline Cellars ingår i dom så kallade Rhone Rangers. En grupp amerikanska vinmakare med förkärlek åt franska Rhone druvor. Vinet har jäst på ståltankar med odlad jäst, och dragits om 2-3 ggr/vecka. Lagringen har skett i amerikanska och franska ekfat, varav 10% var nya.



Färgen är förvånadsvärt ljust. Jag hade nog räknat med lite mörka, blåa toner. Doften ger ifrån sig tydliga toner av plommon och känns fruktig. Även en viss syltighet hittar jag. Smaken är medelfyllig och stor på lakrits. Vinet är lite eldigt. Etiketten säger 14%, antingen är det lite mer än så eller också så är alkoholen i obalans med frukten. Mitten känns även lite vattnig, men vinet kommer igen i eftersmaken, som dock inte är jätte lång. Slutsatsen blir för mig en liten besvikelse. Jag kommer nog inte köpa det här igen.



2006 Cline Zinfandel

Inga kommentarer: