torsdag 13 mars 2008

2005 Campolieti


Det var flera år sen jag provade det här vinet. Så det fick bli dags nu. Den här är en Ripasso, ett Valpolicella vin som fått jäst en andra gång med druvrester från tidigare amarone produktion. Vinet får då en rejäl skjuts och blir ett kraftigare vin. En " fusk-amarone " slarvigt kallat.
Färgen på vinet är överraskande ljust. Doften överraskar också på mig. Den är stor på jordgubbar och en unns kryddor. Inte alls så där typisk som mörka körsbär. Nästan en Nya Världen Pinot Noir slår det mig. Det här ska bli kul att smaka. Jaha, smaken är medelfylligt och här finns en liten ton av söta körsbär som sen slår över i jordgubbar. Inte alls vad jag förväntade mig. Kanske inte heller en typisk Ripasso, men deras Luigi Righetti´s Amarone är väl inte heller typisk för en Amarone. Men jag gillar det här vinet ändå. Det är lätt att dricka. Det är läskande. Det är befriande.

Inga kommentarer: