tisdag 25 mars 2008

2006 Valencay


Åter igen ett vin som jag fick av P och C. Det är första gången jag provar ett vin från Valencay, och det står inget om druva på etiketten. Vilket inte är ovanligt när det gäller fransmännen. De säger ju själva att de; dricker vin inte druvor! Ja, men jag gör en gissning på att det är Sauvignon Blanc. Lämna gärna en kommentar ifall du vet bättre än jag, tack. Producenten heter Gérard Toyer och det är kommer från en ostimportör som C köper ost ifrån. Jag har själv provat en stubbad pyramid formad getost med just namnet Valencay. Den var förförisk god. Låt se om vinet svarar upp mot det. Så här står det i Tom Stevenson´s bok VIN om Valencay; Valencay ligger i Touraine, Loire, här görs välgjorda, tilltalande viner. De är väl förtjänta av sin VDQS-beteckning men man hittar dem sällan utanför Frankrike.
Jag vet inte vad det här vinet kostar, men jag tror att det ligger en bit under hundralappen.
Färgen är ljus gul. Doften är härligt fräsch och signalerar lime och grape. Men även en skvätt gråpäron. Efterhand när temperaturen stiger i glaset letar sig en svag ananas doft fram. Smaken har en fräsch syra och är nästan lite skalbitter. Här framträder grape tydligast, men päron finns där bakom också. Slutet är på ett bahagligt sätt eldigt (12%).
Slutsats, Jag gillar det här vinet. Det är fräscht, lätt och försvinner lätt ner. Man kan utan besvär slurpa i sig en flaska själv, bästa betyget för att det är gott!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tippar på Sauvignon Blanc.
Det har det gått att läsa på de flaskor jag beskådat den lilla baksidesetiketten på. Har inte provat någon ännu men det kanske är på tiden.

Micke sa...

Hej ostbloggen.
Trevligt med nya bekantskaper.
Tycker absolut du ska prova en. Framför allt tror jg priset ligger på en blysam nivå här, och så passar det ju ypperligt till härliga handgjorda franska getostar.
Trevlig blogg du har, den kommer jag besöka flitigt. Ost är ju en livsnödvändighet.
Ha det gott.