söndag 2 mars 2008

2005 Zöbinger Heiligenstein Riesling


Ikväll lagade J wokad kyckling med ingefära, chilisås, cocosmjölk och äggnudlar. På besök var A med familj. Vad passar bättre till asiatisk mat än riesling? Nu är A inte den största fan av vita viner, men jag tycker mig se ett trendbrott. För han har flera gånger uppskattat just riesling.
Den här är från Kamptal, Österrike och producenten W. Bründlmayer. Första gången jag provade den här vinet var på Terreno vinotek och då en 2002. Det var det som fick mig att köpa dessa flaskor.
Doften som kommer ur glaset är fruktig och har den där tydliga petroleum tonen. En lätt touch av ananas kommer också. Vartefter flaskan tömms hittar också en viss rökighet sig fram.
Smaken är torr, fruktig, stram och har en frisk syra. Återigen kommer petroleum fram tydligt, en lätt eldighet finns och smaken hänger kvar länge i munnen.
Slutsats, jag älskar det här vinet. Måste köpa på mig mer bra riesling.

Inga kommentarer: