onsdag 20 april 2011

Bortamatch och oförberett prov

Hela familjen är bort bjudna på grillmiddag hos grannen. De har gjort det till en grej att sätta dit mig på blindprovning. Som om det nu skulle vara så svårt ;). Den här gången sa dom att de hade varit snälla och gjort det enkelt. Yeah, right.

Första vinet har en mörk frukt toni doften. Jag känner blåbär och mörka körsbär. Brända toner och fat. En touch av örter. I munnen ett fruktigt vin med mörka körsbär, fat och en del vanilj. Lite choklad ger sig till känna också. Frisk syra med mjuka och snälla tanniner. Eldig och varm smak med rätt så kort avslut.

Mina tankar far runt i Europa och druvförslag men det slutgiltliga svaret får ändå bli en amerikansk zinfandel.

Facit: 2009 Rosemount Shiraz/Cabernet, Australien, SB : 26319, Pris : 89:-


Andra vinets doft får mig direkt att säga Italien. Här finns surkörsbär, körsbärschokladpralin och jordgubbar i sprit. Varmjordig känsla och lite mognadstoner. Eldig doft. I munnen har vinet en frisk och pigg syra. Syrliga små mörka körsbär, åter igen jordgubbar i sprit och en hel del mörk choklad. Varm, smakrik och fruktig. Rätt långt avslut.


Min gissning gick spikrakt till Italien, men självklart fabblade jag med regionen och gissade på en modern toscanare. Först efter att jag sett etiketten föll russinen på plats. I efterhand när jag läser mina anteckningar så fanns svaret redan där.


Facit: 2008 A Amarone Alpha Zeta, Italien.SB : 12343, Pris : 199:-



Det är superkul att få göra det här. Det här är viner som jag kanske inte normalt skulle köpa till mig själv. Just Amarone har väl fått en omvänd hype de senaste åren, men när man inte provar det varje helg är det ändå förbannat gott att få göra det i lagom långa intervaller. Tack Patrik och Susann för att ni slår hål på mina fördomar, lika nyttigt varje gång.

Inga kommentarer: