onsdag 22 februari 2012

Spanien med boysen

Efter en dust av influensa och en inte helt återställd snok, letade sig några virus fram till stämbanden och vips så hade man ingen röst längre. Givetvis var det min tur att vara värd för husrum och mat när vingängets provning var inbokad sedan länge. Så med papperslappar försökta jag konversera och skriva ner de få dofter och smaker jag lyckades plocka upp. Så förutsättningarna var kanske inte de bästa för min del, men resten av gänget var på gott humör. Agne hade planerat och köpt på sig vinerna under ett par år. Det blev en flight om 6 viner för oss att prova blint. Det skulle visa sig vara ett knippe tuffingar. Själv ploppade jag ett par bonusviner kvällen till ära och Stephan hade med sig en vacker sötsak. Här kommer mina taffliga försök till anteckningar...

Vin 1
Stor doft fylld av viol, blåbär, hallon och örter, och efter en stund kommer en härlig animalisk ton. I munnen hittar jag syrliga hallon, lite lakrits, örter och en kärnighet. Vinet är fylligt och tanninerna är snälla. Avslutet långt och gott.

2007 Alonso del Yerro, Ribera del Duero. SB 94340, 249:-

Vin 2
Komplex doft med tydliga mineraler, röd och svart frukt, samt lite mint. I munnen får jag syrliga röda körsbär, viol, blommor, söta kryddor, svart te och salmiak. Vinet är sensuellt och har mjuka tanniner.

2008 Vespres, Montsant, SB 94323, 199:-

Vin 3
Stor, mörk och murrig doft med toner av moreller, plommon och kakao. I munnen får jag mörk frukt med en frisk syra. Björnbär, plommon, men även lingon. Vinet är fylligt, fruktigt och tanninerna är även här rätt snälla.

2006 Salanques, Mas Doix, Priorat, 399:-

Vin 4
Oj, här var det mer brända toner, rostade ekfat, vanilj och blåbär. I munnen får jag ett sötfruktigt vin med bett i smaken. Inslag av björnbär, salmiak, vanilj, cykelslang och örter. Ett fylligt vin med egensinnig smak.

2007 Bassus Premium, Bodegas Hispano-Suizas, Utiel-Reguena, SB 92031, 224:-

Vin 5
Volatil doft med toner åt aceton, mandelmassa, menthol och lite floralt. I munnen får jag ett vin med varm, kärnig, syrlig och mörk frukt. Här finns också lite tydliga fattoner och en lång, lite eldig eftersmak.

2006 Villa de Corullón, J Palacios, Bierzo, SB 90118, 329:-

Vin 6
Stor, massiv, fruktig doft, ändå lite nyanserad. Mörka körsbär, björnbär och menthol. I munnen eldig, fatig, kärnig och otroligt kompakt. Inslag av körsbär, blåbär, björnbär och söta kryddor. Ett koncentrerat och tuggbart vin med lång, varm eftersmak.

2007 La Cueva del Contador, Benjamin Romero, Rioja, SB 90041, 445:-

Bonusvin 1
Intressant doft med väldigt mycket kvitten. På doften upplevs vinet moget och oljigt. I munnen får jag ett vin med en liten lägre syra, inslag av nötter, aprikos, gula äpplen och konserverad vit sparris. Ett udda vin som är intressant att få prova, för att bredda sin erfarenhet.

1993 Viña Tondonia Reserva Blanco, Rioja, SB 99168, 299:-

Bonusvin 2
Läcker doft med blommig inslag och söta bär, animaliska toner, blod, järn, kött och lite stall. Här finns också en liten godiston. I munnen får jag ett vin med pigg syra och läskande frukt, inslag av söta bär, körsbär, jordgubb och så doftens animaliska drag igen. Det här är rena godiset.

2003 Barbaresco Pajé, Roagna, Italien, 399:-

Bonusvin 3
Söt och mycket läcker doft, fylld av stenfrukt, äppelmos, aprikos, sultan russin och torkad frukt. I munnen får jag ett sött vin med perfekt syra i balans med frukt och sötma. Ren och fräsch smak av honung, äpple, aprikos och stjärnfrukt. Lång god eftersmak. Ett stort vin som får den starkaste att visa tårar.

2000 Tokaji Aszúeszencia, Leskó, Ungern.

Tack killar för en härlig provning. Ni är grymma.

Inga kommentarer: