torsdag 29 december 2011

2006 Badia a Coltibuono Chianti Classico Riserva

Under min Toskanaresa i höstas var besöket hos Badia a Coltibuono mycket uppskattat. En fantastisk vacker plats strax norr om Gaiole in Chianti. Läs gärna mitt tidigare inlägg.

Chianti Classico Riserva har en läcker doft som precis vid öppnadet har en sötaktig bärton med röda kösrbär, jordgubb, blommor och lite torkade kryddor. Efter en stund kommer en mer klassisk doft av syrliga körsbär, lite julmust och fin söt piptobak. I munnen finns klassiska italienska surkörsbär, rött läder, rönnbär och bittermandel. Smaken är volatil. Syran hög. Tanninerna stadiga och torra. Avslutet är läskande och uppfriskande.

Jag älskar sangiovese i den här stilen. Måhända att jag tyckte det var några snäpp bättre på plats i det gamla munkklostret, men något annat hade jag inte tänkt mig.

SB : Slutsåld
Pris : 21 euro på plats

Inga kommentarer: