fredag 18 mars 2011

2008 Prokupec

Det är inte ofta jag provar viner från Makedonien. Första gången var här. Då fick jag en kommentar ifrån John som rekommenderade mig att prova viner från Popova Kula. Nu fick jag ett vin från en bekant som kommer från just Makedonien och när jag såg att det var ett vin från Popova Kula så blev jag än mer nyfiken.

På bakside-etiketten på flaskan går att läsa att druvan till det här vinet är en bortglömd gammal balkan druva vid namn Prokupec. På producentens hemsida kan jag inte hitta någon information om vinet.

Färgen är ljus röd. Vinet har en ganska lätt doft. Lite Pinot Noir-lik, men även en ton av tvål och parfym. Ibland tycks jag känna igen blommor också, kanske t.o.m rosor. Här finns lite viol och något som får mig att tänka på gröna tobaksblad?

I munnen har vinet en burgundisk stil. Fint ihopsatt och med små sandiga tanniner. En skönt behaglig alkoholnivå på 12,5%. Röda bär och en ton av parfymerad tvål, som är lite ovan och svår emellanåt. Avslutet är helt OK med en fin torrhet.

Ja, det är inte så tokigt. Jag har lite svårt för tvålen, men ett helt klart bättre vin än min första upplevelse av Makedonien.

SB : inte tillgänglig
Pris : ?

Inga kommentarer: