torsdag 31 mars 2011

2007 Côtes-du-Rhône E. Guigal

Ingen kan väl ha undgått att höra hur fantastisk 2007 var i södra Rhone? När nu Guigal´s Côtes du Rhône med den uppskrivna årgången i sig har plockats upp på Systembolaget hyllor, kan jag inte låta bli att inte bli nyfiken. Med en så blygsam prislapp som 99 kronor kan det här komma att bli ett litet "husvin" här hemma? Druvlandningen för vinet är 60% Syrah, 30% Grenache och 10% Mourvèdre. Vinet lagrades på stora ekfat i ett år innan buteljering.


Vinet har en doft av varmjordig frukt med en lätt eldighet. Mörka frukttoner som t ex plommon, mörka körsbär och vinbär. En hel del örter, fransk garrigue. Hittar också lite lakrits. Efter en stund i glaset går den mörka tonerna till mer åt det röda hållet, som t ex rönnbär och tranbär. Ännu lite senare tycker jag grenache toner av jordgubb blir tydliga.

I munnen får jag ett vin med fräsch och frisk smak. Här finns en läskande hög syra. Vinet är medelfylligt men med en koncentration som ger en bra kropp hela vinet igenom. En härlig mix av röda och mörka bär, körsbär, tranbär och lingon. Inslag av järn som får mig att tänka på mineraler. T o m en svag rökighet. Ett gott avslut med bra längd och en liten, liten vaniljsötma precis i sväljögonblicket. Läskande och salivframkallande.

Jag måste säga att jag tycker vinet är riktigt gott, om man som jag gillar en hög syra i vinerna. För 100-lappen har jag inte många andra kandidater för den här upplevelsen. SB : 2011 Pris : 99:-

4 kommentarer:

Syrah sa...

Det är ett av mina husviner, alltid ett bra val, och jag rekommenderar det ofta som ett mycket vin för pengarna. Och alla som smakat har sagt det varit gott. Jag försöker alltid ha det hemma, så jag kan rycka en flaska som fått 2-3 år till på nacken.

Upptäckte just att förrådet är slut, måste nog gå iväg och köpa en låda....

Herren sa...

Låter lovande, det får bli en tprovflaska nästa gång man är förbi SB. Jag tror även det finns en ensam stackare av 2005:an i skafferiet - kanske också dags att se om den lever fortfarade.

Micke sa...

Syrah- jag följer din handling och köper på mig en låda också!
Herren- kul och höra vad en riktig frankofil som du tycker om den!

Micke sa...

Syrah- jag följer din handling och köper på mig en låda också!
Herren- kul och höra vad en riktig frankofil som du tycker om den!