torsdag 10 mars 2011

2003 Viña Alberdi Reserva, La Rioja Alta S.A

En mer rustik rioja doft med torkade fat eller torkat trä. Under den gamla trähögen lurar asiatiska kryddor, svart te och torkade bär i form av jordgubbar och körsbär. En svag stickande ton av mandelmassa och någon blommig doft som får mig att skriva ner viol. Några enstaka hela kaffebönor gör sig hörda och trots att vinet klarar flera år till så finns den lilla mognad som ännu är i form av fikon.

I munnen är vinet inte lika komplext som i doften, men klart är att ingen kan missa faten, och då pratar vi gamla uttorkade ekfat. Vinet är old school i sin stramhet och nyanserade torra frukt. Bären som kan skönjas bakom de gamla brädorna är av arten jordgubb och körsbär. Fina torra kryddor och visst..... några dillfrön har hängt med i kryddblandningen. Avslutet fortsätter i den fatiga stilen och rundas av med lätta Pringles dillchips.


Jag gillar vinet, eller stilen kanske. OK, av de Rioja som jag nyligen provat var det här med tydligast doft och smak av gammal ek. Jag överraskar mig själv med att gilla det, och dillen är inte så farligt. Förr tyckte jag att jag kände kräftspaden ta över i all Rioja, men efter en lång tids avhållsamhet så håller jag sakta men säkert på att lära mig uppskatta stilen. Intressant.

Vinet är gjort på 95% tempranillo och 5% mazuelo.
Vad jag förstått så är vinet av en gammal trotjänare på Systembolaget, men eftersom mitt vinintresse är förhållandevis nytt så kanske du som läser har en historia att berätta om vinet?


SB : 89631 (på SB:s sida står det 2001, men jag fick vid lev. 2003)
Pris : 154:-

2 kommentarer:

Anonym sa...

och på importörens hemsida pratar man om årgång 2000.

http://www.winepartners.se/products-page/la-rioja-alta/vina-alberdi-reserva-2000

så det är inte konstigt att SB har svårt att ha rätt...

Micke sa...

Se där, det har du rätt i.