måndag 12 maj 2008

Grillkväll hos Lasse

Den här otroligt varma (25 grader) och ljuvliga lördag var det meningen att " vingänget " skulle träffas, men då tre stycken lämna återbud så träffades vi andra tre hos Lasse för en grillkväll med medhavd vin. O kvällen skulle visa sig bli riktigt trevligt.



Vi startade med en förrätt som vi slängde ihop snabbt för att stilla den värsta hungern. Det blev Gravad Reninnanlår på ruccola och Old Vintage Balsamico. Det blev tydligen en succé då även Lasses tonåringar rensa sina fat. Själv tyckte jag sisådär.
Första vinet ut bjuder Lasse på. Agne och jag provar blint. Då vi sitter ute har vi svårt att fånga dofter, men tydligt är ändå mörka plommon och söta jordgubbar. Smaken är direkt i munnen mjuk och bärig nästan syltig. För att sen totalt ändra till väldigt torra tanninen som torkar ut munnen på all tänkbar saliv. Lustigt med den tydliga förvandlingen. Vi är rörande överrens att det är Syd-Frankrike. Men mer än så vågar vi inte gissa. När Lasse avslöjar vinet säger jag bara Aaahh. Har tänkt prova den här länge, men det har liksom inte blivit av. Jag har trott att det skulle vara super strävt. Kul att få prova. - Tack Lasse.

2004 Château Bouscassé ( Madiran,Frankrike)

Efter en stund är det dags för huvudrätten tycker vi och grillar på ett gäng Rökta Kamben som är glazeáde med Kansas City Barbeque sås, Potatisgratäng och en härlig Vårsallad.
Nu är det Agne som hemlighets fullt häller upp i glasen. Lasse och jag inspekterar färg, kör en sniffe sniff och låter vinet sköljas runt i munnen. Färgen är blåsvart. Doften ger ifrån sig söta körsbär, jordgubbar, solvarm frukt, en nypa exotiska kryddor och en lätt parfymirerad. Efteter en halvtimme kommer en skön ton av katrinplommon fram. Smaken rejält fruktigt, frisk och lite eldig. Här ryms mörka bär, plommon och fat. Lasse och jag gissar Italien???? Jag tror jag blev lurad av de första tonerna av körsbären. Nåväl, det här var jättegott. Agne och jag delade på en låda av det här vinet 2006. Det här var hans sista flaska. Jag har en kvar och den hänger jag nog på ett tag till. -Tack Agne.



2002 Château Les Ifs Prestige (Cahors,Frankrike)



Rejält mätta och faktiskt lite frusna flyttar vi oss in och nu är det min tur att bjuda igen. Agne och Lasse hittar enkelt och rutinerat att det här är Italien. Bra jobbat grabbar. Vinets färg har en vackert mogen tegel nyans. Doften är helt klart kvällens bästa. Snygg med toner av stall, svamp, mogen frukt, torkade kryddor och blod eller rått kött. Smaken är fruktig och fyllig. Ett ganska eldigt mitt, följt av russin. Men ett fantastiskt slut som synkar med doften. Tyvärr tycker jag inte att smaken motsvarar doftens höga förväntningar och efter en timme eller så i glaset är slutet lite snipigt. Boysen gillade den iallafall. Det här var min sista flaska av tidigare tre. Inköpt 2005 för 199:- st.


2001 Veneroso (Toscana,Italien)



Nu vill vi ha lite sött i oss. Jag plockar fram Thaiti Vanilj och Tonkaböns Panacotta med Passionsfruktsås.
Även denna gång får jag äran att överraska med ett vin. Båda får det svårt att plocka ut vart vinet kommer ifrån. Ur glaset kommer ljuvliga dofter av aprikos, apelsin och en liten ton av sultanrussin. Aahh, det här är gott. Smaken är söt och bär inslag av aprikos, apelsin och eftersmaken slutar åt grapefruktskött. Den här flaskan har jag fått av Steppis och den var riktigt fräsch, god och prisvärd. -Tack Steppis.

2004 Royal Tokaji Áts Cuvée ( Tokaji,Ungern)



Vad mer kan man önska av en kväll som denna? Goda viner, god mat och gott umgänge. Stort tack till Lasse för att vi fick ihop den här kvällen iallafall. Jag kan helt klart tänka mig att göra göra om det. Vad säger ni?













2 kommentarer:

Anonym sa...

Klart vi kan prova en gång till. Men då ska jag gräva djupt i vinkällaren;-) Pipe is life

Micke sa...

Det ser jag verkligen fram emot. Då lovar jag att göra detsamma. Nån gammal dammig flaska ska man väl hitta. Säg bara ett datum, så kommer jag.