fredag 2 maj 2008

2005 Château Moulin de Cassy



Bordeaux 2005 är prisat till årtiondets årgång. Så varför inte prova. Hittade den här halvflaskan på bolaget. För mig en ett helt okänt slott. Men i flaskan samsas 50% cabernet sauvignon och 50% merlot. Vinet är lagrat 12 månader på hälften fransk ek och hälften amerikansk ek. Åldern på stockarna är ca 25år och skördeuttaget är 55 hektoliter/hektar.

Doften är först väldigt jordig, men efter bara en kvart i glaset växer det fram en trevlig bärig ton. Mörka bär som blåbär, björnbär och kaffe. Överraskade bra faktiskt. Väldigt Nyavärlden aktig för mig. Smaken är frisk och har en hög syra. Mitten partiet kanske något vattnig men det tar det igen sig på eftersmaken som är god. I smaken finns toner av fatlagringen, mörka bär, nästan åt syrliga mörka bigaråer. Där några bigaråer har kvar kärnan i sig. Vinet är gott. Jag hade aldrig plockat Bordeaux blint, däremot hade jag gissat på en IGT från Italien. Vore kul att lägga ner ett gäng i källarn för att se hur det utvecklas. Ja, det ska jag nog testa. För att falla tillbaka på årgång 2005, så kanske det är lönt att köpa lite Bordeaux om t.o.m en simpel halvflaska smakar så gott.

P.s. Var ni inne och beställde nåt idag på nyhetssläppet???

2005 Château Moulin de Cassy

Inga kommentarer: