onsdag 28 maj 2008

2006 Gini Soave Classico


Tänk att det ska dröja flera år innan man tar sig i kragen och provar en Soave. Jag har flera gånger varit sugen att köpa mig nån flaska men det har liksom inte blivit av. Så nu när vi åkte på en Finlandskryssning med vänner och bekanta så hittade jag den här i deras vinbutik. Kul att det var just Gini också, som jag länge hört mycket gott om.
Sandro Gini är en av de vinmakarna som lyft Soave till nya höjder de senaste tio åren. Familjen har fina vingårdar och mycket gamla vinstockar som ger högkvalitativa viner. De här är en bland deras billigaste. Soave området ligger i Veneto, Italien. Alltså samma område som gör Amarone, Valpolicella och Bardolino vinerna. I Soave görs vita viner av druvan Garganega och till viss del Trebbiano. Namnet Soave lär betyda ungefär " ljuvlig ". Återstår alltså och se om vinet lever upp till namnet.
Doften är för mig jätte tydlig på päron. En hel del gula frukter. En härlig skål med honungsdränkta nötter letar sig upp också. På nåt sätt refererar jag även till ambrosiakaka. Inte illa, inte illa alls.
Smaken är även den tydlig på päron. Fräsch och men en lite mindre syra än vad jag annars är van vid. Men så dricker jag mest Riesling och Sauvignon Blanc på den vita sidan också. När jag sväljer vinet är det blodgrape som kommer på hjärnan. Eftersmaken ger aprikos och en liten bränd ton. Det slår mig att det lite lustigt påminner som ett sött vin i smakpaletten, men är torrt. Vilket fall som helst så är det riktigt gott, och det är ju det viktigaste. Eller hur?

Inga kommentarer: