måndag 7 maj 2012

2001 Clos du Mont-Olivet Chateauneuf-du-Pape

Min gode vän Patrik och hans Carina kom förbi ute i stugan, och han hade med sig en flaska blint. Alltid lika spännande och givetvis hamnar man på läktaren.

Redan på färgen blir jag lycklig, den är nästan bärnstensfärgad. Doften! Vilken doft! Den är mogen och komplex med lyxig dyr parfym, blommor, söta bär, rött läder, nougat, diskret animalisk, farinsocker och kanderade apelsinklyftor.

I munnen är vinet moget och medelfylligt, men smaken flyter ut otroligt fint i munnen. Syran är härligt läskande och påminner och apelsinsyror. Det har inslag av söta små trädgårdsbär, färska fikon, soja, diskret animalisk och läder. Avsluter är fräscht och lagom långt.

Jag blir formligen förälskad i det här vinet. Min gissning gick åt Bourgogne. Jag tyckte mig kunna relatera till en gammal Jadot. Men som sagt det är alltid kul att hamna på läktaren. Jag blir lycklig av att få prova en Ch9dP som inte är bombastisk och alkoholtung. Sånt här vill jag dricka mer av.

SB : 90452
Pris : 229:-

Inga kommentarer: