lördag 19 maj 2012

2009 Catena Cabernet Franc El Cepillo

Nu var det gjort. En halv dag tog det att klippa det 20 cm höga gräset ute i stugan. Bitvis fick röjsågen ta den första smällen innan klipparn kunde ansa snagget. Barnen vill ha mat snabbt och Webern lyckas leverera rätt schyssta grillspett. Stunden kräver vårens första grillvin.

Det är sällan jag korkar upp något från Argentina, men den här fångade mitt intresse. Jag har goda erfarenheter av Catena sen tidigare och han behöver knappast någon presentation i det här forumet. Det har varit mest fokus på hans malbec för min del. Cabernet Franc har i ärlighetens namn aldrig klickat för mig, men jag är inte den som är rädd för att prova igen.

Doften är fruktig och tydlig på fat, och de upplevs rostade samtidigt som de ger ifrån sig en svag rökig ton. Frukten går åt plommon och svarta vinbär men också kvisttomater och svartpeppar.
I munnen är vinet smakrikt och fruktigt. Här finns ändå en schysst stramhet som jag uppskattar. Faten lyser igenom, men det gör inget för idag passar det mig alldeles utmärkt. Plommon, svarta vinbär, blåbär, björnbär blandas med fräscha örter och i avslutet känns selleri komma fram.

Jodå, det här är ett vin som jag inte skulle skämmas för att bjuda på till härlig grillkväll med nära och kära.

SB : 90190
Pris : 135:-

Inga kommentarer: