lördag 5 maj 2012

2009 Erse Etna Rosso

Tenuta di Fessina's Erse har bloggats av många tidigare. Alla har öst beröm över vinet, så jag kan inte låta bli att testa själv. Jag har bara tidigare provat ett vin från Etna och det var när VPK2881's Herren kom över med en flaska 2001 Calabretta Etna Rosso. Då föll jag pladask för vinet och stilen. För mig har Sicilien tidigare alltid förknippats med solbrända fruktbomber. Det här visar motsatsen.

2009 Erse Etna Rosso visar redan i färgen upp ett vackert vin, med sin ljusröda nyans. Doften är frisk med söta undertoner. Toner av mineraler i form av järn och kalk, apelsin, jordgubbar, syrliga lingon och röda körsbär. I munnen är vinet lätt och friskt men med en härlig fyllighet ändå. Frukten är ren och har smått söta inslag. Syran är rejält pigg och läskande utan att bli vass. Inslag av klarbär, granatäpple, apelsin/pomerans, smulbär och så massor av mineraler.

Jag kan bara hålla med övriga bloggare. Ett fantastiskt läckert vin i en stil som tilltalar mig enormt. Det här ska inhandlas mer av.

SB : 70815
Pris : 169:-

Inga kommentarer: