fredag 14 november 2008

2003 Richard Hamilton Marion Vineyard Grenache



Jakten på en bra grenache fortsätter. Blev nyfiken när jag fick den här i händerna. Richard Hamilton en plastikkirurg från Adelaide som startade en vinfirma 1972. Grenache druvorna till detta vin kommer från Marion Vineyard i Adelaide som planterades redan 1907. Grenachen utgör 85% i flaskan, resterande 15% är Shiraz från MC Laren Vale. Skalen fick macerera i musten under 2-3 veckor i tank. Ekfatslagringen skedde på franska ekfat i 18 månader.


Direkt ur flaskan är doften otroligt läcker. Det första som slår mig är Bolgheri-frukt. Sen kommer den, den efterlängtade godisaktiga doften. Yes! Det är det här som jag är ute efter. Fina, röda söta bär. Läckra hallon. Men även en mintig ton hänger sig över bären. En udda kombination av minthallon, som jag inte kan låta bli att lockas av blir allt tydligare. Men även den där läckra gräddiga känslan. Hallongräddkarameller med mint överdrag!!? Enda minuset på doften är att den dör av rätt fort vartefter nivån sjunker i glaset. Tillslut är det en mer slank, eldig och röda vinbärs doft som finns kvar.



Smaken är slank och medelfyllig. Rätt eldig faktiskt och med en fatkaraktär som blir allt mer framträdande. Läckra röda bär fyller gommen. Men en liten besvikelse inträffar sig när smaken inte lever upp till doftens karamellexplosion. Avslutet lämnar kvar en lätt känsla av grönt gräs i munnen, som känns spännande och gott. Senare på kvällen är den kvardröjande smaken mer en god köttbuljong med sälta i, lika gott det.

Sammanfattningsvis börjar jag närma mig den där kärleken jag fått för grenache. Doften är superläcker, smaken tappar lite, men allt som allt är det ett mycket gott vin.


2003 Richard Hamilton Marion Vineyard Old Vine Grenache, Australien, 139:-

5 kommentarer:

Vintresserad sa...

Hej! Detta låter mkt gott! Klart läge att beställa o prova. Tre "kontrollfrågor" bara:
1. Upplevde du ngn syltighet eller "tjockhet" (såsom vissa lätt överviktiga Aussie-Shiraz och CabSauv lätt dras med)?

2. Fanns ngn intressant komplexitet?

3. Hur tror du vinet utvecklas med lagring?

Vänliga vinhälsningar -

Micke sa...

Hej!
Visst var det gott, men så passar det min smakpalett också.

1. Nej, ingen syltighet i mitt tycke.
2. Nja, det tycker jag inte.
3. Leverantören säger att det ska hålla många år till. Men jag tror att det är på sin topp nu. Klarar säkert ett par år till, men jag tror inte det blir till det bättre. Men det är bara min gissning.:)

Tack för att du läser min enkla blogg.
VH
//Micke

Mina Vinare sa...

Hej Micke!

Jag följer dina eskapader och läser din blogg flitigt. Dock har kommentarsaktiviteten varit generell låg ett tag. Har noterat dina spännande nya världen bekantskaper. Visste faktiskt inte att Hamilton fanns representerat på Systembolaget. Kul att du utforskar Grenache!

Ha det bra!

Micke sa...

Hej Mina Vinare
Tack för att du hälsar på ibland. Jag följer alla dina inlägg på din blogg. Jag är likadan vad gäller att lämna kommentarer. Jag tror det är väldigt många som läser din blogg men aldrig lämnar en kommentar. Och det är helt OK. Oftast är det bara kul och intressant att läsa utan att ha ordbyten.
Ibland undrar jag hur många som läser ens inlägg. 20, 50 eller 100 personer i veckan ? Letade förut efter nån slags räknare i bloggen. Men hittade ingen. Nåväl, det är riktigt kul att blogga om vin iallafall.
Vh
//Micke

Mina Vinare sa...

Jodå, jag funderade också ett tag på räknare men kom fram till att det är bättre att inte veta. Antingen blir man besviken för att så få läser eller så får man prestationsångest och tävlingsinstinkten sätter säkert in. Nej, jag nöjer mig med att skiva än så länge så får de som vill läsa göra så – utan att jag behöver veta.

Ha det gott!