måndag 3 november 2008

1999 Allegrini Amarone


Efter en tids uppehåll, lyckades vi äntligen ordna till en middag tillsammans med min förra chef och hennes familj. Oj vad deras barn har blivit stor. Växer mina lika snabbt? Får man fint sällskap så är det extra kul att öppna upp något gott. Det är väl det som är tjusningen med att ha en vinkällare? Extra roligt blir det också då det var just den här flaskan som jag fick av henne när jag slutade januari 2005. Jättetrevligt att ni kom, Anna och Roberth.

Allegrini lär inte behöva någon närmare presentation för den vinfrälste. Kul att ha i minnet att Allegrini inte använder några botrytisangripna druvor i produktionen.

Doften på Amaronen är eldig som sig bör. Härliga toner av russin förstärker intrycket av en amarone. En bit av ett läderbälte ger också sig till känna. Aptitretande toner av mörk choklad gör vinet nästan oemotståndligt. En riktigt snygg, elegant och läcker doft på denna moderna Amarone.

I munnen exploderar vinet i nåt som liknar en chokladbakelse fylld med russin och körsbär. Vinet har en lätt antydan till portvin. Kanske, kanske hittar lite mognadstoner, men lika fort som jag förnimmer det så försvinner dom. Det här vinet måste vara extremt långlivat. För att säga det kort: det här smakabra!

1999 Allegrini Amarone, Italien, 459:-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Micke, kul att läsa din blogg. Hoppas att ni har det bra, det var som sagt väldigt trevligt att få återuppta kontakten efter en tid.
Hälsa familjen!

Anna och Robert

Micke sa...

Hej Robert
Tack för att du läser min blogg. Vi har det jättebra. Håller på att renovera hallen och ska väl till och börja packa snart inför resan. Ska bli underbart. Hoppas ni har det bra ni med. Det var riktigt trevligt sist, det måste vi göra om. Hälsa alla.
//Micke