torsdag 1 september 2011

2007 Il Gentile di Casanova

Idag var första dagen på min nya arbetsplats. Som vanligt känner man sig lite borttappad i början, men jag kände starkt att här kommer jag trivas galet bra. Till saken hör också att vägg i vägg ligger en bra SB-butik, och idag var det t.o.m. nyhetssläpp dagen till ära. Jag dök in och beställde lite och plocka på mig lite också. Bl.a. La Spinetta´s Il Gentile di Casanova.

Det var 2001 som La Spinetta köpte runt 65 hektar stor vingård (Casanova) i Toscana, för att börja jobba med Sangiovese. I Casanovavinet är det sangioveseklonen Prugnolo Gentile som gäller, alltså samma klon som normalt används i Vino Nobile di Montepulciano. Vinet lagrades i 600 liters stora mediumrostade franska ekfat i 24 månader. Jag får hoppas att det inte är för lång tid. Jag minns deras Cá di Pian som väldigt ekad tidigare och det kanske är lite av en husstil? Efter lagringen på ekfat ligger vinet i ståltank under 10 månader, för att slutligen få vila i butelj 6 månader innan release-datum.


Direkt upphällt ur flaskan får jag en härligt italiensk näsa. Tydliga körsbär, lite pinjenötter och ceder, som senare övergår till en tydlig fatkaraktär. Här är också någon ört som jag inte kan sätta fingret på vad det är, när jag sen läser SB beskrivning så nämner dom salvia och plötsligt så faller allt på plats. I munnen får jag ett välgjort vin med torr, syrlig och stram frukt. Att det är Toscana går inte att ta fel på, med klassiska goda surkörsbär. Faten som jag oroade mig för finns här, absolut, men jag tycker att dom balanserar på gränsen och klarar från att tippa över till too much. Man ska dock vara beredd på att det är fat och körsbär som dominerar tillsammans med en hög syrlighet. Längden på vinet är bra och den är läskande samtidigt som den är rätt fyllig i smaken. Helt enkelt så är den bara jäkligt god.


SB : 94234

Pris : 171:-


Inga kommentarer: