måndag 25 juli 2011

Herren på besök

Första semesterdagen och vi får celebert besök på Lammsjövägen, självaste Herren från VPK2881 och hans förtjusande fru. Något av det bästa man kan göra på en semesterdag är just att få besök av vänner för att äta lite god mat med några flaskor gott vin också förstås. Så efter en kort rundvandring på ägorna med ett glas trevligt spumante i handen, satte vi oss under plommonträdet med varsitt glas och en karaff.


Första vinet har en läcker och inbjudande doft av söta körsbär, lite fat och lakrits. Tillsammans kastar vi fritt ut orden i luften, ord så som, tomatpuré, moreller, färska örter, plommon, målarfärg, söt piptobak av märket Greve Hamilton och en fin blommig ton toppat på det. Överlag en väldigt Norditaliensk näsa. Senare på kvällen en lite tydligare doft av vanilj och kola. I munnen har vinet en fantastisk hög och pigg syra. En bra och ganska stor kropp med torra tanniner i slutet. Bland smakintrycken känns syrliga körsbär och lakrits tydligast igen. Våra gäster hade inte svårt att pricka i det här i Italien och Piemonte nämdes flera gånger, men inte att det skulle vara en Barbera. I efterhand enades vi att vinets stora kropp lurar en från att ta det för en Barbera. Aldo Conterno tillhör en av mina absoluta favoriter i Piemonte, det här vinet har en väldigt läcker doft och en smak som bara är väldigt god och uppfriskande.

2006 Conca Tre Pile, Barbera d´Alba, Aldo Conterno, SB 95603, 249:-



Andra vinet har Herren med sig och det är min tur att prova blint. Doften är precis så som jag gillar. Grönsaksbuljong, balsamico, tryffel, nypon, tomatpuré, te och överst svävar läckra apelsinsyror. Åh så läcker, jag vill till Piemonte direkt. Efter första vinet känns det här är vinet först ganska tanninrikt, men munnen vänjer sig snabbt och tanninerna känns läckert sandiga. Vinet är medelfylligt och mycket läskande. Härligt nyanserat och ganska komplext. Fina nyanser av körsbär, tomat, svart te, jordiga toner eller mineraler som Herren översätter det till. Det är förstås inte Piemonte utan Sicilien och Etna. Jag länkar till Herrens blogg och hans fantastiskt läsvärda besök hos denne producent. Jag blir förälskad i det här vinet och är super glad att fått prova det. Nu kommer det svåra i att få tag i vinerna, men jag har förstått att det är till Köpenhamn man ska vända blicken till.

2001 Etna Rosso, Calabretta, Sicilien, 135:- Dkr hos Carlo Merolli



Nästa vin har fått vila två timmar i karaffen och har en häftig doft av kokt blomkål och broccoli. Lite dillchips, körsbär, rönnbär, mylla, "fritarat" och en del örter. Det är först senare som läckra hallontoner blir lösgjorda. I munnen är vinet varmt och eldigt, gasnka alkoholstinn faktiskt. Först blir jag orolig, jag känner mig lite trött på dessa "hår-på-bröstet-viner", men gommen vänjer sig och vinet blir till slut riktigt gott med mörk frukt med spickor emellan som skönjer gräddiga hallon. Tanninerna är täta och torra. Den mycket långa eftersmaken lämnar efter sig en dammig grusväg. Mina gäster prickar lätt in Ch9dP och vinner min respekt.

2005 Domaine Chante Cigale, Chateauneuf-du-Pape "Vieilles Vignes", 326:-



Sista vinet provades faktiskt till förrätten. Med en söt och inbjudande doft med stora drag av honung, aprikos och gula kantareller, sin söta och simmiga smak av honung och aprikos som vägdes upp med en snygg syra, och sin otroligt låååånga eftersmak.... blev till en perfekt matchning till ankleverterrine på pumpernickel toppat med en balsamico och skivad torkad aprikos. Även här hittade mina gäster rätt på ursprunget, imponerande.

Den som gör några av dom absolut bästa Tokajier är István Szepsy. Det här är hans nya projekt tillsammans med en amerikansk finansman, Anthony Hwang. Gården drivs av deras barn och målet är att göra lättare Tokajier med mindre koncentration och inte så söta. 2002 är deras första årgång och det producerades totalt 15 000 flaskor.


2002 Tokaji 5 Puttonyos, Zemplén Hegyhát, ca 300:-


En väldigt trevlig kväll lider mot sitt slut och två goda vänner bestämmer sig för att ge upp och bege sig hem. Jag ser redan fram emot nästa gång!

2 kommentarer:

Herren sa...

Vi tackar och bockar för en underbar kväll, trevligt sällskap, god mat och goda viner! Idag första dagen efter semestern så piggar jag upp mig med minnet av kvällen, och kanske lite extra specifikt matchningen med Tokaj och ankleverterrine/aprokos...gudagott! Perfekt beskrivning av vinerna, det är jag tacksam för då det egna bloggandet är lite svårtstartat efter ett gått i stå under semestern.

Micke sa...

Så du är tillbaka till verkligheten, då kan det vara nice att fly bort lite i tankarna och minnas några goda viner. Nu vet ni var vi finns och ni är alltid välkomna förbi och bjud gärna in er själva.
Visst blir det något extra när det gifter sig i munnen mellan vin och mat, himmelskt.
Jag hoppas du finner insperationen och orken igen att börja blogga, jag och många andra hyllar dina texter.
Hälsa