tisdag 5 juli 2011

BYOB to Möjnäs

Så var det dags för fyra herrar att få inviga Stephans nya stuga på Selaön. I all enkelhet och med en vy att dö för, samlades vi runt ett enkelt bord. Trots ett mullrande åskväder lyckades vi få en underbart vacker kväll. Vi provade alla vinerna blint. Fast än provningen var utomhus tyckte jag det gick förvånadsvärt bra att känna dofter och smaker, vilket jag annars tycker att det kan vara lite svårt att känna.
Jag försöker och hålla det kort och hoppar till vinerna istället:

En läcker mogen doft med bröd, jäst och äppelskrutt. I munnen en fyllig smak med kropp och inslag av bröd, brokna äpplen och lite persika.

2000 Champagne Cuvée St Vincent, Blanc de Blancs Grand Cru, L&R Legras. 495:-

En fantastisk champagne med mognad och rundör. Jag har fått prova den förr och är fortfarande lika glad när jag får det igen.

En annorlunda doft för mig med inslag av bröd, nötter, aprikosspad, bivax och honung. Jag får en oljig känsla när jag doftar. Får för mig att det nästan doftar som en avslagen champagne. Stephan nämner också fransk cider. Smaken är mogen men med en fräsch syra. Här finns aprikoser, pomerans, nektarin och bivax. Långt avslut.

1996 Saumur Vieilles Vignes, Domaine Langlois Chateau, 205:-, 92119
Min erfarenhet på Chenin Blanc från Loire är ytterst litet, men jag kan säga att det här gillar jag. Moget och annorlunda, och vad jag förstått extremt lagringsdugligt.


God och läcker Bordeaux-doft med ceder, vässad blyerts, cigarr, svartvinbär, grön paprika och plommon. Så himla bra, det ända som får mina tankar till Sydafrika är lite toner av bakelit och rök. I smaken finns allt där också, ceder, blyerts, svartvinbär, tobak och bakelit. Riktigt god och med ett långt avslut som går åt moreller.

2005 Kanonkop Paul Sauer, Sydafrika, 239:-, 96692

Ett mycket gott vin, sista gången jag provade det så var det årgång 2003, läs gärna mer om det här. En kvalitetsproducent med en väldigt bra Bordeauxblend.


Superfin och läcker doft med subtila inslag av söta trädgårdsbär, stall och grönt gräs. Riktigt snygg doft. Smaken är sammetslen med en pigg syra och torr frukt. Här är allt i sån balans att det är svårt att plocka ut nyanser. Det är bara helt enkelt väldigt gott. I avslutet känns salmiak väldigt tydligt.

2004 Château Bélair, Saint Émilion, 499:-

En läcker Bordeaux, som påminner mig lite om Sassicias 2:a vin Guidalberto, med sina söta bär och den här fina balansen som skapar stor "klunkabilitet".


"Nya-Världen-doft" med vanilj, svartpeppar, blod, järn, ploomon, björnbär, vildhallon och kafferost. Mycket läcker doft. I munnen är frukten lite alkoholstinn, torr och svavelbesk, inget ont i det för det här är mycket gott. Tydliga toner av salmiak och björnbär. I avslutet finns en knorr av svart te. Det här är godis gott.

2007 Bel´Villa Vineyard Syrah, Washington State, 299:-, 73530

Det här vinet tog jag med mig. Det är faktiskt ett köp gjort enbart av Johan P´s inlägg tidigare. Vinet växte betydligt under kvällen och sjöng vackert tillslut när alkoholen tonats ner. Inte alls något bombastiskt vin, om än omisskännerligt amerikanskt. De andra var faktiskt inne på en Cali Pinot Noir, det kanske säger en del. Ja, antingen om vinet eller om de som provade ;-)


Oj så ursprungstypisk doft med klockren malen vitpeppar, blod, grillat kött, basilika och salvia. I smaken finns läcker mörk 07 frukt med toner åt läder, järn, körsbär och plommon.

2007 Saint Joseph Cuvée du Papy, Domaine du Monteillet, 295:-, 94528

Det här är riktigt gott och kan inte misstas för något annat än Rhonsk Syrah. Det gynnsamma 2007 har gjort ett fantastiskt vin.



Så läcker doft som känns dyr. Söta körsbär, söta hallon, vanilj, gummihandske, bränt gummi och plommon. En sjujäklars till doft som jag faller pladask för. Smaken har en livlig syra, stram syra och kärnkärv. Fylld med körsbär och snygga dyra fat. Så italiensk som det bara kan bli, och så snyggt gjort.

2007 Colledilà, Barone Ricasoli, Chianti Classico, 319:-, 94639

Första årgången av Ricasoli´s nya super sangiovese. Jag har provat den förrut och var lika lyrisk då. Det här är fanimej så gott, ursäkta språket.


Varmt fuktigt gräs i doften så det slår över. ?? Här har bonden slagit gräs och nästa dag kör vi in grepen om vänder högen. Små inslag av mörka körsbär, viol, vanilj och fat. I munnen torr frukt med livligt pigg syra. Körsbär, örter och fat har jag plitat ner. Något knas är det med den här flaskan? Så här borde inte en barbera dofta. Den känns inte korkskadad utan den har en frisk fin frukt, men med en total dominans av varm fuktigt gräs.


2006 La Spinetta Gallina Barbera d´Alba, 299:-

Vi provade den här sent på natten ,och visst, vi hade provat en del tidigare under kvällen, men flaskan åkte med hem och dag 3 så var där en annan doft i glaset. Nu mer typisk Barbera, med mörka körsbär, fat och en läcker drickvänlig, läskande smak.






- Tack Stephan för att vi fick komma och inviga stugan. Tack Agne och Patrik för sällskapet och alla skratt, och för att inte tala om vinerna och maten.


2 kommentarer:

Pipe is life sa...

Rock on Hasse Valle och Gurra. Trevlig så det förslår.

Anonym sa...

Tack själva. Grym kväll "i all enkelhet". Ser fram mot nästa träff.
Hasse