söndag 31 juli 2011

Fam. Ekström på besök vid Lammsjön

Igår kom familjen Ekström på besök. Det blev klassiskt semesterhäng med vin, grillat och kvällsdopp i sjön. Det var väldigt trevligt att lära känna hela familjen. En som gjorde starkt intryck var minstingen Vincent, his my kind of dude!





Efter den obligatoriska rundvandringen med ett glas enkelt bubbel i handen, fick vi komma till bords och jag startade med en 2007 Barbera d´Alba från Josetta Saffirio. Doften är ljuvlig och passar kvällen perfekt med sina körsbär, choklad och blåbärspaj med vaniljsås. Det som höjer komplexiteten är dom smått animaliska inslagen. I munnen får vi ett friskt och läskande vin med syrliga körsbär kanske till och med bigaråer. Fin mjölkchoklad om man provat en Valrhona med dryga 30% kakao. Faten känns ganska tydligt. Syran är livlig och salivframkallande. En riktigt god Barbera som vill vara lite stor. Inte riktigt lika bra som Aldo Conterno´s Conca Tre Pile, men likväl väldigt gott


2007 Barbera d´Alba Josetta Saffirio, Italien, 179:- slutsåld på SB i nuläget.


Andra vinet som åkte ner i karaffen var 2008 Pinot Noir från Ojai. Denna "baspino" har en väldigt läcker doft med toner av kokos, mogna jordgubbar och andra söta röda bär. Här finns inget tvivel om att det är en californisk pinot. Exotiska inslag av gul frukt som jag så ofta hittar. Faten lyser igenom ibland och ger ett intryck av kola. I munnen supermogna jordgubbar och hallon. Gul mango och fat. Syror som påminner om clementin. Långt och delikat avslut. Ja jag är en sucker för den här stilen av Pinot Noir. Jag vill ha mer.

2008 Pinot Noir Ojai, Santa Barbara County, SB 72640, 349:-, men nu är det årgång 2009 som gäller och jag har för mig att 08:an låg på 289:-.


Tredje vinet öppnades efter midnatt och var bara tillför att drickas och inte annalyseras, men det var gott.


Ni är varmt välkomna igen Fam. Ekström!

Inga kommentarer: