onsdag 5 augusti 2009

2007 Seghesio Sonoma Zinfandel



Efter att jag dissade Seghesio Old Vine nyligen så är det extra spännande att prova deras standard zin. Vinet hamnade på tiondeplats på Wine Spectators årslista och fick hela 93 poäng!!
Just nu finns just den årgången, 2007, att hitta på systembolagets hyllor.



Doften är stor och rejält fruktig. Tonerna går åt björnbär, plommon och lite trevliga fikon. I den unga frukten bryter fattonerna fram på ett snyggt sätt. Det här lovar gott.
Smaken är även den rejält fruktig och smakrik. Inte så djupa nyanser men doftens signaler känns igen på björnbär och plommon. Det har tillkommet lite choklad på paletten. Faten upplevs tydligare i munnen än dom gjorde i näsan. Visst är frukten åt det söta hållet, men jag hade inte förväntat mig annorlunda. Avlsutet är faktiskt långt och gott, och självklart lite eldigt. Mycket god.





Mina intryck blir att jag uppskattar den här flaskan framför deras 2005 Old Vine.
Här är andra som uppskattat 2007:an.




1 kommentar:

Anonym sa...

Schyst glöd!