tisdag 4 augusti 2009

2005 Seghesio Old Vine Zinfandel


För ett par år sedan provade vi -04:an av detta vin och jag föll pladask. Allt satt precis där det skulle, så vi köpte en butelj till och njöt. Så när 05:an kom så var det ett säkert inköp. Men skulle den vara lika charmig som 04:an?
Lite information hämtat från importören:
Seghesio Old Vine Zinfandel kommer från ett urval av familjens egendomar i Alexander Valley och Dry Creek Valley. Man väljer ut druvor som kommer från stockar som är över 60 år gamla och vinifierar dem separat. Druvorna skördades för hand mellan den 28 augusti och 1 oktober. Jäsningen ägde rum på rostfria tankar med daglig ”punch-down”. Ted Seghesio (vinmakaren) anser att det ger den bästa extraktionen av druvornas koncentration. Efter avslutad jäsning (tio dagar) fick vinet mogna tolv månader på ekfat (75 procent fransk ek, 25 procent amerikanska ek) varav 30 procent var nya.
Doften är varmt eldig med tonvis av mörk frukt. Lite söt vanilj och fat känns igen. Vinet uppfattas mustigt och kryddigt. Ok, ingen super doft av den kalibern jag minns från förr.
Smaken känns sötfruktigt och koncentrerat. Tonerna går åt katrinplommon, körsbär och choklad. Det upplevs kryddigt och faten känns tydligt. Men det är störande alkoholstarkt (15,5%). Det blir till en börda att dricka. Mitt starkaste minne nu är att det är väldigt eldigt och enformigt. Inte alls som jag upplevde 04:an. Tråkigt.
Jag köpte inte 06:an som kom i lördags. Någon annan som redan hunnit provat den?

2 kommentarer:

Anonym sa...

04 var ju en toppårgång.Tycker nog det skiljer 4 pinnar mellan dessa om man skall sätta poäng. Sådan skillnad är det faktiskt.

Micke sa...

Jag är beredd och hålla med dig. Det var en rejäl skillnad i årgångarna.