onsdag 15 april 2009

2003 Ojai Syrah Verna´s Vineyard

Dags att bjuda på en gammal vän, Ojai. Adam Tolmach viner har varit bland de bästa vinupplevelserna för mig det senaste året. Läs gärna tidigare inlägg om hans viner.
Här kommer lite info om Ojai hämtat från importörens hemsida:
Adam Tolmach nådde sin maxproduktion redan 1997 med 6.000 flaskor. Dessa är uppdelade på runt tjugo olika viner. Merparten av dem är vingårdsbeteckande viner från vingårdar i Santa Barbara County.Ojai är ett litet samhälle sydost om Santa Barbara som uttalas ÅHAJ. Adam startade Au Bon Climat med Jim Clendenden men började redan 1984 att göra sitt eget vin under Ojai-etiketten. Adam Tolmach har en minimalistisk syn på vinmakandet och vill i så stor utsträckning som möjligt låta druvorna sköta sig själva d.v.s. iakttag noggrant och gör ingenting.



Detta är andra årgången Adam gör denna cuvée från denna vingård som ligger granne med White Hawk. Klonerna i vingården är 1, 99, 383, 470, 877, Durrell och Estrella. Vingården ligger i Cat Canyon några kilometer norr om Los Alamos i Santa Barbara County. Jorden är sandig och det är ett kallt kustklimat. Vinet har en bra naturlig syra både p.g.a. ett kallt mikroklimat och p.g.a. de nya klonerna. Vinet har vilat 16 månader på 30 % ny fransk ek. En av hemligheterna bakom de jordiga mineraltonerna som balanserar den rika druvsötman i Ojai's viner, är att Adam när det finns 3-4 brix kvar av druvmusten, drar över dem till fat med jästfällningen, som han gör battonage på precis som på vita viner.



Nattsvart färg. Stor och extremt fruktig doft. Tydliga inslag av mörka plommon och svarta vinbär samt björnbär. Överhuvudtaget mörk frukt och fat i sin framtoning. God doft.
Smaken är fyllig och rejält smakrikt. Kompakt och totalt överfull med frukt. Tanninerna är mjuka och syran helt ok. Den mörka frukten dominerar även i smaken, plommon, björnbär, svarta vinbär men också lite blåbär. Avslutet är riktigt långt med en lite för hög eldig svans just ikväll. Kvar i munnen finns också en känsla av bittra kärnor.

Ett stort och bombastiskt vin. Just ikväll inte så fantastiskt som jag tyckte förra året. Alla dom underbara hallon hittade jag inte denna gång. Inte heller gula frukter och smörkola, kanske har den nåt sin peak? Jag väntar nog inte mycket längre med den sista kvarliggande flaskan Verna´s.

2003 Ojai Syrah Verna´s Vineyard, Napa, USA, 299:-

5 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Hej Micke!

Kul att du följde upp vinet. Jag minns vår förra korrespondens om just detta vin. Jag köpte som bekant aldrig några flaskor vilket jag senare ångrade men av dina intryck denna gång så kanske det inte gjorde så mycket?

Jag minns även att vi diskuterade om Petite Rousse. Jag provade nyligen om en 2003a och den hade ändrat sig markant. Från att ha varit ganska extrem och ”för mycket” som ung blev den lite tung och fatig med ganska tydlig alkohol. Nu var den dock närmast rödbärig och slank med påtagliga syror och en fräschör som var märklig med tanke på alkoholhalten. Det var som om alkoholen gett vika av ytterligare mognad. Även frukten hade gett vika och syran fått mer utrymme. Den kändes inte direkt som för gammal men knappast som om det behöver ytterliggare lagring heller. Kanske är 6 år vad de här vinerna klarar innan de ändras till något helt annat?

Kommer även att tänka på en 2000 Ojai Melville Syrah som var ganska märklig och stram vid en ålder om 6/7 år.

Kanske kommer hoppet åter om ett par år men jag börjar nog luta åt att de smakar som bäst lite yngre. Om man jämför med många Australiensiska viner av Shiraz så tycker jag de står upp mycket bättre med tanke på mognad. De flesta i samma prisklass klarar lätt 10 år utan märkbar avmattning.

Ha det gott och jag ser fram emot en ny post igen om dryga året!

/ MV

Micke sa...

Hej Mina Vinare
Jag är beredd att hålla med dig. Dessa viner är nog godare att dricka unga. Medans den där charmiga frukten är så stor. Jag har även några Ojai White Hawk 2004på lut. I mitt första möte med det vinet tidigare iår, så var min uppfattning att den borde klara en längre lagring. Det lär visa sig...
Jag håller också med dig vad gäller Aussie Shiraz, de jag provat med en ålder på 10 år har varit förträffliga och skulle lätt klara flera år till. Nu sist köpte jag Nashwauk Wrecked Shiraz 2006, så ung så det lär väl dröja ett bra tag innan man drar ur korken på den.
Ha det bra och njut av fler goda viner.

Mina Vinare sa...

Hej igen!

Jag missade 2004 White Hawk helt. Fick inte ens provat den. Lite synd för jag tror att jag hade gillat den. Får väl se vad du tycker om utvecklingen så småningom.

Har du provat Nashwauk? Jag har inte men kan tänka mig att det är bra viner. Det lär ju vara Kaeslers vinmakare som är i farten.

Hur konstigt det än kan låta så är jag lite ”vintrött” just nu. Inget riktigt smakar eller lockar. Får väl ta nya tag och lyda din uppmaning!

/ MV

Micke sa...

Hej MV
Jag har ännu inte provat Nashwauk, men det lovar gott när jag googlat om den.
Jag har märkt en viss avtrappning på din blogg. Men det är väl så i livet, allt går i perioder. Bästa botemedlet är kanske att helt enkelt att ta en pause och få lusten tillbaks. Jag hoppas du inte ger upp bloggandet, för du tillhör eliten av den svenska vinbloggsfären.
Ha det gott.

Mina Vinare sa...

Hej Micke!

Tack så mycket, det var snällt sagt. Jag har nog närmast känt en viss avmattning kring själva vinet. Ibland blir det för mycket vinprovande och man får nästan svårt att ta till sig alla intryck. Det blir nästan svårt att glädjas över alla bra viner. Bästa botemedlet då brukar vara att bryta av med något helt annat. Antingen viner man sällan dricker eller faktiskt öl!

Jag har ägnat ett par veckor åt att testa lite olika ölsorter och det har varit uppfriskande. Är mycket svag för stora ölsmaker precis som med vin. Alla spännande Belgiska ölsorter och speciellt då Trappist ölen. Även amerikanerna har lyft sig en hel del.

Själv tycker jag det är oerhört kul att följa din blogg. Det är en av få bloggar som bryter mot mönstret och där det dyker upp helt oväntade och ibland lite ovanliga viner. Visst känner jag igen en del men många är helt obekanta för mig och det är väl det som är så roligt med nätet – att man kan få lite nya vyer. Tyvärr stannar det ofta vid att läsa men det räcker långt ibland.

Trevlig helg!

/ MV