söndag 5 april 2009

2001 Vigna Piaggia Brunello di Montalcino

Jag dricker alldeles för lite Brunello nuförtiden. För att råda bot på det provar jag denna flaska som jag fått av min chef, som köpt en låda på plats. Han betalade cirka 50 euro per flaska. 2001 ska vara en bra årgång för Toscana. Producenten Abbadia Ardenga huserar i det gamla klostret från medeltiden i Montalcino.

Vinet har en stor doft, som är fylld med körsbär och en hel del brända toner. Efter en stund öppnar den upp sig och visar upp en massa söta röda bär och en pust av tobak. Smaken ger ett friskt bett. Syran är riktigt tydlig. Även här är det först syrliga körsbär som gäller, men det lutar sig mer och mer på fantastiska söta röda bär. Det finns även en touch av torra kryddor, brända toner och en del fat i alla de röda bären. Avslutet är långt och väldigt gott. Vinet är elegant och sammetslent med en hel del komplexa nyanser. Jag tackar för den upplevelsen.

2001 Brunello di Montalcino Vigna Piaggia, Abbadia Ardenga

Inga kommentarer: