onsdag 10 december 2008

2006 Bourgogne Rouge


Lucien le Moine är en tio år gammal négociant som köper färdigt vin från olika små producenter. De håller hårt på att bara få den bästa frukten och från varje cru-lägen tas bara 1 till 3 fat. Faten är le Moine´s egna. Som mest klarar de 100 fat, ca 30 000 flaskor. Le Moine har rönt uppmärksamhet för sina hantverksmässiga och småskaliga metoder.
Doften ger i sin första attack ifrån sig tydliga körsbär, nästan åt körsbärskärns hållet. Men efter en stund i glaset backar körsbärena för att ge plats åt de klassiska jordgubbarna. Dekantering rekommenderas.
Även i smaken är första attacken körsbär, som får sällskap av tranbär och slånbär. Vinet är bärigt och slankt, men markerat friskt och aningen kärvt. Men även här händer det saker efter en halv timme i glaset. Då lämnar avslutet kvar en lång, jätteläcker jordgubbston. Nu blev vinet riktigt sexigt och slutet gör att man längtar efter en klunk till.
2006 Bourgogne Rouge, Lucien le Moine, Frankrike, 329:-

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena WineChef, kul att du skrev:) jag undrar..Ser du om jag svarar på din kommentar i min blogg? om inte kan du gå in och kolla, för jag svarar alltid när någon skriver. dock skriver ingen...haha..men topplistan www ska bli skönt flummig och smakrik samt ibland ge en liten tankeställare.
Tänkte fråga, dessa viner du skriver om (vilket jag tycker du gör riktigt bra) kan du inte lägga till art.nr bolaget, beställnings sort. lite så. Jag lade till din blogg i www.matblogg.se och matforum.se tror jag. Sen kan du inte kora månadens prisvärda eller lyx, ranka dom (INTE SOLAR)men typ M MM MMM MMMM MMMMM skala ett till fem. haha vore väl något. Hur hade ni det? finns du på facebook? gå in på - delar av mitt sortiment
http://blogg.passagen.se/fruktat/

Micke sa...

Tjena, tjena
Enda sättet som jag känner till är att besöka din blogg igen för att se om du besvarat, och det gör jag jättegärna.
Jag försöker länka till systembolagets hemsida så fort det är ett vin som fortfarande finns kvar där. Det är i vinets namn sist i inlägget.
Ska jag försöka mig på en bedömning så får det bli den amerikanska 100-poängs skalan. Vi får se. Jag är lite kluven till poängbedömning.
Kul iallafall att du kikar in här då och då.
O nej, jag är inte med i facebook. Har väl inte haft intresset än.
Take care.

Unknown sa...

Micke min vän, att du står och knegar bakom charkdisken på ICA istället för att jobba som sommelier på en flådig restaurang är ett mysterium för mig. Så lidelsefullt som du uttrycker dig så är du i mina ögon som Bengt Frithiofsson upphöjt till två! ..Ceder, jordgubbar, stall, vitpeppar och gräddiga desserter.. Hmmm, jag kan ju inte annat än tro att mina smaklökar måste sakna en och annan gen, jag har då aldrig kännt en sån symfoni av smaker då jag har korkat upp en flaska rödtjut.
Nåja, jag tycker mig i alla fall kunna skilja på goda och mindre goda viner, och det räcker bra för mig.

Jag har ett litet uppdrag till dig (igen).. Jag behöver förslag på nå't gott vitt vin till nyårsbuffén! gärna åt det lite torrare hållet om jag får välja, men inte så att det knyter sig bakom öronen förstås. Karln dricker det han blir serverad så jag får bestämma enhälligt... Du har säkert många kloka idéer på lager! Max 300 spänn flaskan kan vi säga, (-och ska det kosta så mycket kräver jag ett riktigt sexigt vin, och därmed basta).
=)

Ha en jättetrevlig helg med de dina!

ICA-Jessica
(gillar inte epitetet riktigt)

Micke sa...

Hej Jessica
Nja, någon vidare sommelier blir jag nog inte. Det kanske är bra att det bara är en hobby. Glädjen kanske försvinner när det blir ett yrke? Att sätta ord på sina smaker tror jag bara är en träningssak, och att våga. Sen är det ju ingen som kan säga att det är fel eftersom det är just i min mun som jag är kung över mina smaklökar. Men att bara tycka att det är gott räcker det med. Kom ihåg att det bara är pressade vindruvor och att det lätt blir väldigt nördigt. Men oérhört roligt nördigt!
Jag tar på mig upptraget och länar lite förslag till dig senare.
För 300:- finns det mycket gott att välja mellan.

Trevlig helg till dig och din familj också och en riktig God Jul.
//Vh Micke

Anonym sa...

gud vad kul..jag får era samtal oxå..börjar fatta detta med bloggande.. Champange gott till allt.. men frågan är om Mikael har något speciellt i den rangen.