söndag 21 december 2008

2005 The Custodian Grenache

Jakten fortsätter...
Jag har fått smak för grenache. Jag tror det är för dom för mig typiska söta hallonen och den härliga gräddkolan. Det här är från en gammal favorit producent som gör i mitt tycke personliga viner. Just renodlade grenacher är väl inte de mest välrepresenterade i Systembolagets sortiment.


Doften svarar upp mot mina förväntningar. Den är fylld till bredden av söta hallon och jordgubbar. Här finns även dom där hårda gräddkaramellerna med hallonsmak. Det lockar till att få dricka. Det ska finnas nån godispåse med hårda gräddiga karameller med smak av hallon eller jordgubb, Karamellerna är styckpackade i påsen och är vita med röda linjer i. Jag kommer bara inte ihåg vad dom heter. Men för mig är det exakt vad jag hittar i doften hos Grenache. Just i det här glaset finns en liten eldighet också. Vinet ligger på 14,5%.


Smaken är kraftfull med tydliga toner av söta hallon och en del alkohol. Bakom hallon finns även en del jordgubbar och några körsbär. Vinet är lätt att tycka om och slinker skönt ner i strupen. Visst blir smaken kanske lite enkelspårig i längden och visst kanske vinet saknar det där riktiga djupet. Men det är gott ändå!

2005 The Custodian Grenache, d´Arenberg, Australien, 119:-

Inga kommentarer: