lördag 19 april 2008

2007 Mulderbosch Rosé



Idag när jag gick hem från jobbet var det en riktig vårdag. Varmt, soligt och fredag! O vad kan väl inte passa bättre en vårkväll i april än en trendig rosé. Jag har aldrig tidigare provat en rosé, men har förstått att det är trendigt nu. Så läste jag om denna och tänkte att nu eller aldrig. Den har fått bra kritik av journalist-kåren. Mulderbosch är en ju aktad kvalitetsproducent från Stellenbosch så det bådar gott. Vinet är gjort av Cabernet Sauvignon.

Färgen är vacker och ser inbjudande gott ut. Laxrosa och fräscht.

Doften går jordgubbar och vinbär. Här finns också en skvätt nypressad grape. Doften är riktig tydlig på mineraler. Skulle jag inte se färgen skulle jag gissa på Sauvignon Blanc från Nya Zeeland. Men det här är inte vitt utan rött. Coolt. Jag började dricka det kylskåps kallt och när flaskan var nästan tom var vinet rumstempererat. Då tonades grapen ner och istället kom det fram smultron. Jag föredrar att dricka det varmare. Ny erfarenhet.

Smaken är eldig men fräsch. Bra syra.Liknande smakler som doften. Först vinbär och grape sen smultron och jordgubbar. Läskande gott och härligt lätt och okompliserat att dricka. Fantastiskt till mat. Vi åt tomat-bruschetta och vinet svarade gott mot tomaterna, basilikan och vitlöken. Senare på kvällen blev det lite cashewnötter och salta chips, även här funkar vinet bra.

Slutsats blir att jag gärna provar fler roséer, om de är så här välgjorda. Kul.

2007 Mulderbosch Rosé

Inga kommentarer: