tisdag 29 april 2008

2006 Valencay

Nu har jag fått det röda vinet från Valencay av Peter och Cissi. Jag provade ju det vita tidigare och tyckte det var mycket trevligt. Nu var det så dags för det röda. Etiketten säger väldigt lite, det finns ingenting på flaskans "baksida". Men med lite läsning i div böcker hittar jag att de vita vinerna görs på Sauvignon Blanc och de röda från Valencay görs på Cabernet Franc, Pinot Noir och Gamay. När jag slår upp vinet i glaset och tar den första snabba sniffen känns det direkt att det är Gamay. Doftmässigt påminner det starkt om billiga Beaujolais. Här finns massor av eleganta bär som skogshallon och en liten andel blåbär. Vinet har en ungdomlig ton. Smaken är mjuk och bärig. Vi pratar noll tanniner, noll strävhet. 12,5% gör det väldigt lätt och lekfullt att dricka. Att smaken går åt hallon och blåbär är lite trevligt. Ja, ett trevligt vin. Det kan man sammanfatta med. Inte nåt jag springer benen av mig. Men, det gör inte att jag inte kan uppskatta stilen. En varm sommarkväll ute bland trädgårdsmöblerna, javisst!

Inga kommentarer: