onsdag 7 november 2012

1997 Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande

Jag dricker alldeles för lite Bordeaux. Det måste jag ändra på. Det blir att investera i det distriktet ett tag framöver. Sen är det bara vänta en si så där 10-15 år.

Den här flaskan är klockrent ursprungstypisk i min mun. Doften har slöjor av fräsch mint, ceder, torr tobak, lite hö, svarta vinbär, björnbär och mörka hallon. En härlig ton av mognad. I smaken finns en läcker balans, syran är pigg, faten känns i lagom dos, läskande lätt att dricka, medelfyllig, inslag av mörk och röd mogen frukt, läder, tobak och mognadstoner.

Det här passar min smak perfekt. Så trevlig att dricka.

1 kommentar:

Korkdragaren sa...

Pichon Lalandes 97'a är sällsynt lyckad för året. Det var några år sedan jag drack den men då var den helt enastående.
http://korkdragaren.blogspot.se/2009/06/chateau-pichon-longueville-comtesse-de.html