onsdag 14 juli 2010

2008 The Velvet Devil

Att Charles Smith har karisma är helt klart sant, även hans Kungfu Girl tyckte jag var charmig. Den här merlot stack inte ut lika mycket. Johan P provade den också för inte så länge sen och han uttryckte också svaga känslor, läs mer om det här. Även Gary Vaynerchuck har provat The Velvet Devil och lade kalla handen på den, se gärna det avsnittet. Gary har förtås haft Charles som gäst i sitt program. Där provar dom bl a Kungfu Girl och en del av hans K-serie viner. Se gärna det underhållande avsnittet.

Engelsmännens uttryck; bright fruit, är det som kommer mig först i sinnet när jag doftar det. Frukten känns ung och sjunger körsbär samt björnbär. Doften har också en trevlig ton av viol.

I munnen känns vinet medelfylligt och följer doftens bär med körsbär och björnbär. Violen finns här den med. Trots sina 13,5% känns vinet lite lätt eldigt för mig idag. Precis i sväljögonblicket finns ett litet bett i smaken. Avslutet är inte speciellt långt men har en touch av choklad i sig. När vinet fått en på gränsen för hög temp, så växer en jordgubbs/körsbärs sylt fram som jag faktiskt tycker om.


Inga kommentarer: