måndag 19 juli 2010

2001 Brunello Abbadia Ardenga v/s 2007 Julia Wachter-Wiesler

Min gode vän Björn tittar förbi på lantstället och vi ordnar en liten miniprovning. Han tar med sig en flaska valfritt och jag står för en. Som vanligt så provar vi den andres blint, ett roligt sätt att träna på. Vilket jag sannerligen behöver.



Första glaset är vinet från mig. Det är näst sista flaskan av denna Brunello som jag fått av Peter. Jag har beskrivit den tidigare. Jag tyckte att den var på sin topp sist jag provade den och vill inte vänta mycket längre, och det skulle visa sig nu nästan för sent.


Efter en 45 min i karaffen tar vi en första sniff. Åhh, läcker, med massor av röda bär. Små röda bär inbillar jag mig. Fat, utbrister Björn, jajemen. En liten dos läder. Vi skojar till det och får det till nytt kalvskinnsläder. Efter en och en halv timme i karaffen har vinet växlat helt till multna löv och annan undervegetation.

Första delen i smaken visar ett elegant, torrt och smått strävt vin. En stram gentleman som upplevt ett krig fick vi till som liknelse. Här finns också dom små röda bären, som i senare delen då doften ändrat sig uppvisar sura italienska körsbär. Avslutet är ändå gott och läskande samt lämnar en fräsch känsla i munnen.


Ja, det känns som att vinet är på väg utför nu. Det blir inte att vänta med den sista flaskan så länge. Nog för att det är ett gott vin fortfarande så lämnar de inga bestående minnen.


2001 Brunello di Montalcino Vigna Piaggia, Abbadia Ardenga, Toscana, ca 450:-


Andra vinet har då Björn tagit med.

Efter 45 min i karaff så fullkomligen sjunger vinet av ung, bussig frukt. Hallon, vanilj och kola är tre stora komponenter. Doften är otroligt flörtig och charmig. Den påminner mig jättemycket om 07-grenachen i Cha9dP. Den är också så där bussig och rik som doften på det här vinet. En super läcker näsa helt enkelt.

I munnen är det samma unga, bussiga frukt. Likt en gigolo tycker vi. Packad med gräddig hallonkräm eller hallonkola. Det här måste vara grenache, utbrister jag! Avslutet är gott och nästan lite karamelligt. Ett väldigt gott vin som jag absolut vill ha mer av.


Döm om min förvåning när Björn avslöjar flaskan. Rött från Österrike stod inte på min lista, det måste bara ha varit en grenache från Rhone. Så snopet, och så positivt överraskad. Vilket vin! Björn har själv köpt vinet på resa i Österrike. Vinet är en cuvée på 90% blaufränkisch, 5% cabernet och 5% merlot, och har fått sitt namn efter hans dotter Julia som en gåva då hon fyllde arton.

Tack för den upplevelsen, Björn.


2007 Cuvée Julia, Wachter-Wiesler, Burgenland, Österrike, drygt 200:-.

Inga kommentarer: