lördag 31 juli 2010

2006 Les Aspres, Domaine Cros

Mina gäster är stora fan av extremt fruktiga viner och då gärna Amarone. Dom sägar att de har aldrig tidigare druckit något från Frankrike som imponerat på dem. I ett försök att ändra på det drar jag korken ur denna högkoncentrerade Minervois.

Jag har provat den tidigare under en vinprovning med O.O-gänget. Då hade vi en Langeudoc-tema och den här stack rejält ut från de andra med sig otroliga kompakta och viskösa frukt. Ska jag lyckas frälsa dessa vilsna själar till till förlovade landet?

Domaine Cros drivs av Pierre Cros som är en gammal rugbyspelare som flyttade in i sina morföräldrars hus. Han tog över de gamla vinrankorna som i stort sett var övergivna och växte vilt. De senaste 10 åren har kvaliteten bara stigit och Pierre Cros är idag ett av de tre stora namnen i Minervois. Hans viner är lika kraftiga och karaktärsfyllda som Pierre själv.


Mycket liten produktion och gamla stockar av Syrah är hemligheten bakom detta vin. Vinet har legat 20 månader på helt ny fransk ek och skördeuttaget brukar inte överstiga 30 hl / ha. Källa: Divine

Doften är sanlöst kompakt med packad frukt. Mörk frukt är signativt som t ex blåbär, björnbär, mörka plommon och svarta körsbär. Hanteringen av fat känns tydligt och skänker en rökridå från lägerelden. En läcker ton av lite animaliskt kan skönjas. Hur som helst så tycker jag mig få en uppfattning att vinet doftar tufft. Att det är ett tufft vin som väntas landa i min mun.


Visst infrias min förnimmelse när vinet landar i munnen. Frukten är väldigt trögflytande och viskös. All mörk frukt från doften hänger med här också, blåbär, björnbär, blåa plommon och mörka körsbär. I all mörka frukt finns en hel burk svart tapenade och svarta oliver. Dom små,små sandiga tanninerna är ändå kraftigt sträva. Avslutet känns som flera minuter långt och lämnar kvar ett varmt, skönt eldigt, fatigt och kärnbeskt intryck. Kvar är en rejält blå tandrad.


Nå, lyckades jag övertyga mina gäster? Jag tror det. Det blev inget sjungande wow! Utan mer ett Jorå, det var gott det här. För mig är det här ett wow-vin. Visst är det a-big-boy och kanske lite väl mycket Nya Världen över det hela, men klart häftigt från en del i Frankrike som har så mycket att upptäcka. Mer än bara rosé och bulkvin.

2006 Les Aspres, Domaine Cros, Minervois, SB 81243, 369:-

Inga kommentarer: