måndag 4 januari 2010

2004 Vina Robles Signature


Viner med hög andel Petit Verdot provar jag alldeles för sällan. Därför blev jag extra nyfiken på det här vinet som Agne drog korken ur. Druvblenden är 72% petit verdot och 28% syrah. Jag har själv övervägt att köpa vinet, då den reas ut på bolaget. Priset idag är 199:- mot tidigare 263:-. När också Café Rotsunda gillar vinet höjs förväntningarna.
Doften är bra kryddigt och ger ifrån sig mörk frukt. En mix av björnbär och choklad ligger över dom tydliga fatinslagen.
I munnen känns den mörka dova frukten syrlig och inte kladdig. Faten är tydliga och björnbär, choklad och timjan känns igen. Vinet känns tyvärr lite för eldigt (14%), vilket också känns i slutet på den långa eftersmaken.
Vinet är gott, men saknar lite av den där sista lilla extra för att jag ska falla för den. Jag tackar Agne för det trevliga initiativet.

Inga kommentarer: