söndag 31 januari 2010

2001 Simonsig Tiara / 2006 Pago de Los Capellanes

Oftast är det enkla det bästa. Just det enkla upplägget att var och en tar med sig en flaska vin och vi provar det tillsammans, är bland det roligaste jag vet. Inget tema eller avancerad matlagning, utan ikväll var det Agne och jag, två flaskor vin och varsin välfylld tallrik lammracks.

2001 Simonsig Tiara har en doft fylld med röda och mörka körsbär. Här finns sekundära mognadstoner så som stall, blöt undervegetation och svamp. Europeisk i sin doft och för mig drag åt dt italienska hållet med mandelmassa och körsbär.

Smaken är rund och mogen. Trots den mjuka frukten biter syran i ordentligt och håller vinet rak i ryggen. Mörka körsbär och choklad blandas med en rejäl dos ekfat. Avslutet är långt och mörkt fatigt.

Skönt med ett Sydafrikavin som inte domineras av rök. Visst är det väldigt fatigt, men mognadstonerna och det friska bettet gör att vi njuter av det här vinet. Blenden är 70% Cabernet Sauvignon, 26% Merlot och 4% Cabernet Franc. Tiara gjordes första gången 1990. 2001 var en sval årgång med kalla nätter.



2006 Pago de Los Capellanes Tinto Crianza har en kraftig doft av vanilj. Här mixas hallon och jordgubbar till en läcker juice. När jag doftar får jag en känsla av den friska citrusdoft man får när man skalar en apelsin. Annars känns doften väldigt grenache-lik och även litet parymerad.

I munnen känns vinet välbyggt och påkostat. Den har en bra syra och små fina korn av tanniner. Vinet domineras av mörk frukt i smaken, men den har något godisaktigt och parfymerat över sig också. Avslutet är långt och fyllt med lakrits och viol.

Vi njuter av det här vinet också. Dock känns det som om det är litet för mycket make-up över vinet. Vi kan inte finna någon känsla av varifrån det kommer ifrån. Skulle jag få det blint skulle lätt ha gissat på Australien. Men vad gör det just ikväll när det smakar så bra.

Vinet är gjort av 90% Tempranillo och 10% Cabernet Sauvignon.
De två druvsorterna skördas och vinifieras separat. Spontan alkoholjäsning i rostfria tankar under 30 dagar, följt av likaså naturlig malolaktisk jäsning vid 20° i 22 dagar, varefter viner dras om, utan filtrering, klarning eller kylstabilisering, på mellanrostade nya franska ekfat för lagring i 12 månader. Slutligen blandas de två vinerna i tank, buteljeras efter varsam filtrering och lagras i ytterligare 12 månader på flaska.

Två bra viner som var väldigt olika varandra. Det enkla upplägget kan överraska med vad som helst. Svårare än så här behöver det inte vara......

4 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

...ikväll var det Agne och jag och två flaskor vin... låter som ett stycke vardagsrealism värdigt Torsson. Bravo !!

Micke sa...

Hej Ingvar
Jag tror jag ska tolka det som en komplimang. Om det är dansbandsmusik du tänker på, så är inte det mitt specialområde, men det kanske vore nåt att slå sig in på: textförfattare. Nä, jag håller mig nog till vin helt enkelt.
För övrigt följer jag din högst intessanta räknetrisse-inlägg.
Keep up the good work.

Ingvar Johansson sa...

Det var absolut menat som en mycket välförtjänt komplimang. Torsson kan väl vara dansbandslika ibland men trampar aldrig över gränsen. Jag tyckte citatet slog an en mycket sympatisk ton.

Det är min kollega Jörgen som ligger bakom räknetrisseinläggen. Äras den som äras bör.

Micke sa...

Då tackar jag ödmjukas för komplimangen.
Fortsätt ditt fina arbete.