söndag 2 januari 2011

2008 Langhe Rosso, Il Cascinone Castellero

Något som jag uppskattar mer och mer i ett vin är drickbarheten. Jag vill gärna inte att det ska kännas "jobbigt" att dricka. Så en kväll förra veckan slank jag in på S.B och köpte med den här hem för att dricka i stora klunkar. Vinet fanns som sagt på ordinare hyllan som tillf. nyhet och är sådeles inget unikt, men allt har sin stund. Druvblandningen består av 50% barbera, 40 % nebbiolo och 10% dolcetto.

Först ut i doften kommer hallonbåtar. Massor med röda bär med betoning på röda körsbär. Lätt fatig och en fräsch känsla. Efter ett par timmar lutar doften mer åt mosade körsbär.
I munnen är vinet, för att använda sig av SB-ord, nyanserat. På ett trevligt sätt väldigt bärig, hallon och körsbär. I mittenpartiet uppfattar jag jord. Vinet har en pigg syra och har lagom med tanniner för att ge vinet en ryggrad. Avslutet inte av det slaget, men ändå bärigt gott.

Som jag nämde tidigare, inget stort vin, men ack så njutbart ändå. Ett vin att dricka i stora klunkar och som passar mina smaklökar väl. Det finns en tid för allt.

SB : 94896
Pris : 119:-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte syran var lite för pigg för min smak och mer åt "surt" än "gott" så jag lämnar tillbaka istället ja :). Tycker Le Tense utklassar denna för 10kr mer så för mig blir valet enkelt.

P.

Micke sa...

Hej P
Där är vi oense om syran, men jag håller helt med dig om Le Tense :)