måndag 3 januari 2011

2007 Chateau Smith Cabernet Sauvignon



Ni som följt mig den senaste tiden har säkert lagt märke till mitt intresse för Charles Smith viner. Jag har tidigare provat lite av hans billigare viner och det har väl varit av skiftande omdöme. Så förra veckan provade vi på ett av toppvinerna, K The Creator, och blev såld på den. Idag provade jag hans Chateau Smith. Kort om mannen bakom vinet har jag pratat om förr, men om någon vill friska upp minnet så kika här. Eller avsnittet när han är gäst hos Gary Vaynerchuk. Nu kommer det även att finnas en chans att få träffa honom när han besöker Stockholm under v. 3. Kika in hos importören om du vill veta mer.
Vinet är gjort på 96,5% Cabernet Sauvignon och 3,5% Malbec. Vinet har inte filtrerats och endast naturlig jäst har använts. Sen vilade det 22 månader på franska ekfat.

Ganska svår doft att plocka ut nyanser på. Visst känns mörk frukt och choklad tydligt. Sen koncentrerar jag mig och finner lite svart te, svaga toner av örter, svagt med lakrits och kaffepralin, eller själva pudret på en chokladpralin smaksatt med kaffe!?

I munnen är det också främst mörk frukt och choklad som ger sig tillkänna. I början hittar jag lite grön paprika som hastigast. Dom där franska ekfaten han har använt får jag en känsla av att dom har varit rostade också. Den unga frukten ger ifrån sig lagom med doser av vanilj. Tanninerna är silkeslena och vinet känns läskande. Avslutet är ok och bär på svartvinbärstoner och lite fat.
Jag tycker om det, men det har väl inte en stor personlighet direkt. Ett vin som inte tar plats vid middagsbordet, utan bara helt enkelt smakarbra.


SB : 71907
Pris : 174:-

2 kommentarer:

Herren sa...

Å smakabra är ju inte det sämsta :-) Kul att läsa om, helt nytt för mig, skall kolla upp dina länkar. Den här måste väl också räknas in i kategorin grymma etiketter, lite hårdrock över den här också tycker jag.

Micke sa...

Visst är det mycket hårdrock över etiketten. Har du kikat på Gary V. förut? Det här avsnittet är förstås extra roligt om man har provat några av Charles viner. Underhållande är det iallafall.
Jag såg att du drack Roagna Langhe Rosso tidigare. Jag har tvekat att köpa den men efter att läst ditt inlägg har nog vågskolen vänt till Köp!
Vi ses.