söndag 16 januari 2011

2001 Reserva, Viña Arana, La Rioja Alta

Inspirerad av Finare Vinares inlägg om 2001 från Rioja, gjordes direkt ett par e-beställningar. Jag kan inte säga att jag har någon vidare erfarenhet av Rioja, men det jag provat har allför ofta fallit utanför min smakpalett. Krondill i kräftspad är en återkommande notering i provninghäftet. I F&V inlägg var beskrivningen något helt annat. För att bilda mig en egen uppfattning var det bara att dra ur korken och börja prova.

Doften är väldigt inbjudande, jag känner mig lugn redan nu. Underbara torkade kryddor och läder som kittlar fantasin. Dillen då? Jo i form av små lätta dillchips, som trot eller ej faktiskt bidrar till det bättre. Lite lakrits flämtar förbi och nog finns där lite spår av te. Torkade körsbär och jordgubbar. Det här är ju riktigt bra. Ett wow hörs i mitt huvud, -kan jag ha haft fel om Rioja?

I munnen känns vinet snyggt och komplext. Det är läskande och medelfylligt med en skön balans av allt, frukt, fat och alkohol. Vinet har en livlig syra. Återigen är det dom fina torkade kryddorna som kommer igen. Lätta toner av dill, torkade jordgubbar och smak av gamla urlakade fat. Avslutet är inte av det kraftiga slaget men lämnar kvar en mun full med kryddor och läder. Som man gjorde vin förr, får jag en känsla av. På något sätt berör det här vinet mig. Tack F&V för den här ögonöppnaren.


Vinet består av 95% tempranillo och 5% mazuelo och druvjuicen har fått vila tre år på 3,5-åriga amerikanska ekfat.

SB : 89190
Pris : 194:-

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du blir inte tung i huvudet efter 2 glas av detta? Jag tycker det blev nattmössan på direkt. Tungdrucket och klar efter 1 glas. Inte min melodi och jag kommer hålla mig undan Rioja tills någon kommer med ett tips som inte innehåller ekflis i stor upplaga.

P.

Micke sa...

Inte alls, jag klämde i mig 2/3 i ganska rask takt för den var så god. Jag uppfattade den som medelfyllig och syrlig, vilket gjorde den läskande. Kanske har det hänt något med min smakpalett som börjar uppskatta sådana här viner som jag tidigare inte alls tittade åt.
VH

Herren sa...

Låter riktigt lockande för att vara Rioja. Även jag har undvikit allt med amerikanska ekfat tidigare, kanke värt att följe i dina fotspår och omvärdera. Det tål att funderas på.