söndag 12 juni 2011

2006 Meerlust Rubicon

Stor doft av svarta vinbär och drottningssylt. Inte så farligt rökig som jag trodde det skulle vara. Läcker ton av Bourbon-vanilj. Visst finns här en känsla av Bordeaux i den svala rena doften. I munnen massor med solvarm frukt, fast långt ifrån svulstig, och en elegans. Stram med inslag av plommon, svart vinbärsgelé, lite grön paprika och faktiskt även lite granit. Avslutet är gott och varmt utan att bli eldig, här finns en härlig balans.

Jag gillar det här vinet, vilket förvånar mig med tanke på mina funderingar kring Sydafrikanska viner i förra inlägget. Här finns ändå en balans i vinet som är riktigt bra. Jag kan mycket väl se mig köpa några flaskor och lägga undan. Många andra har tyckt till om vinet och inte alls tyckt om det. Allt handlar väl till slut om eget tycke och smak, och för mig passade den här perfekt just denna kväll.

Druvblandningen är 70% Cabernet Sauvignon, 20% Merlot och 10% Cabernet Franc.

SB : 2026
Pris : 229:-

2 kommentarer:

Australia Rock sa...

Känner mig lite partisk i min bedömningp av SA viner då jag älskar Kap Staden som resmål men men nu när du fått smak för området måste du prova De Traffords Shiraz i framtiden :-)

Micke sa...

Jag har för längesen provat De Traffords Merlot, men vad jag minns blev jag inte jätte imponerad. Men springer jag på deras Shiraz ska jag definitivt ge den en chans. Tack för tipset :-D