tisdag 21 juni 2011

2001 Rioja Bordón Gran Reserva

Jag sniffar vidare i Rioja. Jag kan dock känna att min upptäcksresa på lagom billiga Riojor börjar kännas färdig. Ett litet hum har jag fått, tycker jag. Visst ger många en känsla av väldigt mycket ek, medans andra som den här är riktigt smarriga. Något som jag oftast upplever är en härlig balans, måttlig alkohol och läskande syra.

Här finns en härligt läcker doft med mortlade torkade jorgubbar och torkade körsbär. Ännu mer av det torkade slaget i form av kryddor och även orientaliska sådana hittar jag. Fina blomster-toner och såklart lite fat och vanilj.

I munnen får jag ett läskande vin med fräsch, torr smak. Massor med jordgubbar och en fin röd frukt. Dom torkade kryddorna finns i smaken också, men jag finner även lite färsk basilika. Choklad och fat ger lite tyngd i munnen, men det dansar absolut inte i första rum. I första anteckningen om avslutet kladdar jag ner Zoo-apor, sen skriver jag röd mörka körsbär.

2001 Rioja Bordón Gran Reserva är ett gott vin som faller rätt i min smak.

SB : 86815
Pris : 145:-

Inga kommentarer: