måndag 14 september 2009

2006 Langhe Nebbiolo



Så fort jag är ute i höstskogen, och då oftast när jag letar svamp, får jag ett starkt sug efter nebbiolo. Jag vet inte var det beror på. Kanske är det något med doften, fuktig höstskog och välfylld svampkorg.

Det var på tiden att jag tog mig för att smaka på Fontanafreddas Langhe. Den finns att hitta på de allra flesta bolagshyllor och har marknadsförts som en mini-Barolo.


Visst finns det där, den där fräscha, härliga höstskogen som är välfylld med svamp. Det är något blommigt också över doften. Klassiska italienska körsbär är en självklarhet. Lite mer spännande inslag som tjära och salmiak ger doften en kryddig karaktär. Till och med rotfrukter lyckas jag förnimma. Doften tilltalar mig mycket.

I munnen är vinet medelfylligt och läskande med en rejäl frisk syra. Syrliga italienska körsbär blandas med lite läder och salmiak. Den där känslan av blommigt hänger med i munnen också. Inte några tuffa Barolo-tanniner här inte, utan mer ett to-drink-now vin. Allt som allt så är det här ingen mini-Barolo, men jag tycker ändå att det här vinet ger lust till en mer stadig bekantskap.

2006 Langhe Nebbiolo, Fontanafredda, Piemonte, SB 22300, 99:-

Inga kommentarer: